tlhIngan-Hol Archive: Sat Aug 19 16:31:50 2000

Re: [klic] SIp Doch je vInejlI'

At 10:51 PM 8/17/00 -0500, you wrote:
>Ed wrote:
>: I can not find carbondioxide. Gas we breath out from body that is unreqired
>: for living. that I calling "carbondioxide". can you suggest a word I can
>: use ? I also wanted what is oxegen ?
>
>We don't know much about Klingon chemical terminology, but here's what I
could
>find from Okrand for various types of gases:
>
>SIp  gas
>
>yInSIp  oxygen
>
>voQSIp  nitrogen
>
>bIQSIp  hydrogen
>
>  yoq yIn yuQ 'oH Qo'noS'e'. yInSIp voQSIp je ngaS muDDaj.
>  Qo'noS is a class-M planet with an oxygen/nitrogen atmosphere. S27
>
>bIQSIp 'ugh  deuterium isotope (lit. "heavy hydrogen")
>  nIn: bIQSIp 'ugh
>  Fuel - Deuterium Isotope. KBoP
>
>rugh bIQSIp  anti-hydrogen
>  nIn: rugh bIQSIp
>  Fuel - Anti Hydrogen. KBoP
>
>Here are a couple of ideas for carbon dioxide:
>
>(1) If oxygen is {yInSIp} "life-gas", then CO2 could be *{HeghSIp}
"death-gas"
>since breathing pure CO2 is fatal, and it will extinguish, or kill, a flame.
>(Of course, the same could be said for carbon monoxide and many other
gases.)
>And the symmetry is nice: you breathe in oxygen (life) vs. breathe out carbon
>dioxide (death).

DepvaD Qongmo' vIponglI' QongSIp 'e' vImaS *CO2* joq
HeghSIp vIlo'qang *carbon monoxide* 'e' HeghlaHmo' MuDDaq valthvI'
machchugh moj. Hur tlhuHDI' tlhuHrajDaq much 'oH je.
'ach  DoHa' chuQunSIp vItlhuHta' 'e' tagh chImDaq rur.
SIp HachHa'ghach, voQSIp nItqu' je rap chuQunmey.
joq tagh meq DatlhuHchugh pey SIp 'e' pIm Ho' mIn je luQaw'qu'.
tar SIp law'bogh tu'lu' 'e' poH ngajmeH DatlhuHlaH,
vaj HochHom yabDaq 'oy' tarSIp.
Qobqu'bejwI' larghlI' QoQbogh SIp 'e' DaQaD SoH HarlI'meH DaqoHta'mo'.
SoHVaD Qel nobbogh HaghSIp tu'lu' je.

SKI lots of gasses, nobel - chuQun, natural - HachHa' ?,
 acid, poison, toxic ect.

>(2) {taQbang SIp} "exhaust gas": i.e. what you breathe out, or exhaust
>{tlhuch}
>from your body.
>
>I'm sure other people will have more.
>

>--