tlhIngan-Hol Archive: Mon Jun 22 07:02:12 2009

RE: Once more into the ship in which I fled

Steven Boozer ([email protected])

te'reS:

SuStel (?):
>>> He couldn't make the head noun of a relative clause be anything
>>> other than the subject or object *of the relative clause*, not
>>> of the main sentence.

te'reS:
>> Now this I can agree wholeheartedly with. But is it then possible
>> that the head noun can be either the subject, object, or _any
>> Type-5 suffixed noun_ to the main verb?

SuStel:
>I don't see why not. They're very easy to construct.
>
>DujDaq vIje'bogh bIba'.
>You sat in the ship which I bought.
>
>meQtaHbogh pa'vo' yIHaw'!
>Get out of the burning room!
>
>mangghommo' vIra'bogh tlhab yuQvam.
>This planet is free because of the army I command.
>
>qoghDu' tlhaQ ghajbogh tera'nganvaD chaw' yInob.
>Give the Terran with the funny ears a permit.
>
>qIbDaq tlhIngan Hol jatlhbogh SuvwI''e' SoH Dun law' HoS Dun puS.
>You are the greatest Klingon-speaking warrior in the galaxy.

For reference, here are all the canon examples I know of with both {-bogh} and {-Daq}:

meQtaHbogh qachDaq Suv qoH neH
Only a fool fights in a burning house. (TKW)

loghDaq Suvrupbogh SuvwI'pu' chaH Hoch SuvwI'pu''e'
In space, all warriors are cold warriors ("warriors who are ready to fight"). (TKW)

loS... qIb HeHDaq, 'u' SepmeyDaq Sovbe'lu'bogh lenglu'meH He ghoSlu'bogh retlhDaq 'oHtaH It waits... on the edge of the galaxy, beside a passage to unknown regions of the universe. (SkyBox S99)

ngongmeH wa' DujDaq nuHmey nISbe'bogh So'wI' jomlu'pu'
[A cloaking device which didn't disrupt weaponry was installed in one experimental ship.] (SkyBox S33)

loghDaq lupDujHom qoDDaq bIlengtaHvIS, nIbuQbogh novpu' DaSuv
Battle menacing aliens in a shuttlecraft journey through space. (STX)

muDDaq 'eDSeHcha lulaQlu'bogh:  jav
Atmospheric Take-Off/Landing Thrusters - 6. (BOP)

--
Voragh
Canon Master of the Klingons

Back to archive top level