tlhIngan-Hol Archive: Fri Jan 05 14:02:36 2007

Re: Purpose Clauses (was Re:

ja' ...Paul:

> jIqeqHa' vIneHbe'.  bIpabHa'taHvIS vay' bIqeq, vaj bIpabchu' DaneHDI'
> Qatlhqu'.

<vay' Daqeq> bIja' 'e' DaHech'a'?

quv DuplIj, 'ach bImeqHa'law'.  bIjatlhchu' DaneHchugh, yIqeq.
bImujchugh, DulughmoH vay'.  bIqeltaHchugh 'ej bIgheltaHchugh 'ej
bIDeltaHchugh bIghojlaH, 'ach QIt bIghoj 'ej not bIghojchu'.  pIm
Qubbogh yab 'ay', jatlhbogh yab 'ay' je.  Qubbogh 'ay'
DayonmoHta'chugh, wej bIjatlhlaHbej.  pab DayajDI' bIqeqqu'nIStaH.

bIlugh DaneHchugh, bISIv 'e' yImev.  yIvang.  bIqeqtaHvIS ngeDchoH
Qatlhlaw'bogh Qu'.

> qaQochqu'.

{Qoch} probably doesn't take an object.  It's defined as "disagree",
not "disagree with" as you're using it here.  To say "I disagree with
you", recast it as "we disagree" (or simply "I disagree").

> ...qechmeyvam wIja'chuqlaHmeH...

{ja'chuq} is explicitly explained as {ja'} + {-chuq}.  The {-chuq}
suffix works only with "no object" verb prefixes.  If you always
translate {ja'chuq} as "confer" you will never be misled by the other
meaning of the English word "discuss".

> ...quchwIjmey wIwaH wIneH...
> ...we want to test our ideas.

<qechmeymaj> DaghItlhHa'qu'.  {quch} is the verb "kidnap".  {-wIj} is
"my".  Possessive type 4 suffixes come after plural type 2 suffixes.

> ...vIyajchu'lu'meH...

tlha'Ha'chugh mojaqvam.  <-chu'> nungnIS <-lu'>.

> tlhIngan Hol bopbogh qech Qatlh'e' vIjatlhnISDI', tera'ngan Hol vIlo',
> tuyajchu' vIneHmo'.

DuQutlh mIwvam 'aj bIDub'egh loQ 'e' bot.  tlhIngan Hol lughqu' 'oH
ngoQlIj'e' qar'a'?  vaj tlhIngan Hol QIn tIbuS.  qech DaDelbejbe'DI'
DamughlaH, 'ach reH DamughnIS'a'? ghobe' jay'.

> tera'ngan Hol vIlo'bogh QInwIj yIbuSHa', DaSaHbe'chugh.

batlh DuqeS Doq.  law' tera'ngan Hol QInmeylIj.  pIj tlhIngan Hol
pabHey bop.  'a tlhIngan Hol Dajatlhchu' 'e' luQaHbejbe' QInmeylIj.
bIjatlhchu' DaneHchugh, Duy' tolIj 'e' Harlaw' Doq.  'ej jIQochbe'.

-- ghunchu'wI'

Back to archive top level