tlhIngan-Hol Archive: Tue Jun 17 10:47:04 2003

Re: SISbogh chal 'e' vImuSHa'bej

>From: Klingon Warrior <[email protected]>
>
>DaH naDev, *Denver, Kolorado*Daq, SIS.  toH, SIbI' may'luchwIj tuQmoH jIH
>'ej Hur jIqet.

/tuQ/ is a controversial word.  Some think /tuQmoH/ is a separate entity; I
think it's just /tuQ + moH/ with a badly worded translation.  Whatever it
is, you missed the /vI-/ you'd need on it.

SIbI' may'luchwIj vItuQchoH
I immediately put on my battle-gear.

I used /tuQchoH/ because "begin to wear" means the same thing as "put on."

Also, you need /HurDaq jIqet/.  /Hur/ "outside" is the location of the
action, so it needs /-Daq/ "locative."

>reH SIS vIneH.  loQ SIStaHvIS neH, qeylIS naD vaj no'maj tIQ 'e' jIHar.

/vIHar/, not /jIHar/.  /'e'/ is a third-person singular object.

Nice use of /vaj/ "abstract concept of warrior."

>SISmo', pay' 'ej pIj mev che'ronmeyDaq tIQ SuvtaHbogh vajpu' tIQ

There are a few problems here.  First, you can't join adverbials with /'ej/.
  That's for sentences (or rather, for verb phases).  Second, you can't put
a locative after the verb.  /che'ronmeyDaq mev/, not */mev che'ronmeyDaq/.
Third, if you're taking about "on the ancient battlefields," remember that
Type 5 nouns suffixes like /-Daq/ migrate onto any adjectivally-acting verb.
  It's /che'ronmey tIQDaq/, not */che'ronmeyDaq tIQ/.  Finally, /vaj/
doesn't refer to specific warriors, it refers to the concept of being a
warrior.  A specific warrior is "SuvwI'."

SISmo', pay' che'ronmey tIQDaq mev SuvtaHbogh SuvwI' tIQ, 'ej pIj pa' mev.
(Literally:) Because it rains, ancient warring fighters suddenly stopped on
ancient battlefields, and they often stopped there.

>'ej chal Ho' chaH.

People often forget the /lu-/ prefix.  /chal luHo' chaH/.

>pIjHa' SIS Qo'noS

I don't think Kronos rains, I think it rains on Kronos.  I don't have my
sources to back it up right now, but I'd do this as

pIjHa' Qo'noSDaq SIS
It doesn't rain on Kronos often.

>'ej reH ngoDvetlh quvmoH vajpu'vetlh.

Again, change /vajpu'vetlh/ to /SuvwI'pu'vetlh/.

>  SISbogh chal 'e' vIquvmoH.

/SISbogh chal/ isn't a sentence, so /'e'/ can't refer to it.  Just drop the
/'e'/: /SISbogh chal vIquvmoH/ "I honor the raining sky."

Daj tIghlIj.  SISbogh chal quvmoHlu'pu' not 'e' vIQoy.  tlhIngan tIgh
'oH'a'?  Da'ogh'a'?

qen tlhoy SISmo' jI'IQtaH ('ej jIyIQtaH).  motlh SIS 'e' vItIv, 'a
'IqchoHpu' 'engmey!  DaHjaj wov chal.  jIQuch!  murIHmoHtaH chal wov.  ('ej
vaj no' vIquvmoHbe'.)

SuStel
Stardate 3459.6