tlhIngan-Hol Archive: Sun Mar 18 14:52:23 2001

Re: KLIC: <telescope>wIj chu'

lab tuv'el

> KLIC: <telescope>wIj chu'
>
><telescope> chu' vIghaj.
>tagha' vIghajmo' jISey.

Doj. Daqmey'e' not Suchpu'bogh  Humanpu' DaleghlaH.

[Impressive. You can see places that humans have never visited.]

>wej vI' cha' vagh 'uj jan 'oH 'ej cha'maH jav 'uj 'aD.

<telescope>vaD juvmeH mI'mey vISovbe', 'ach mI'mey ghoHmeH neH jangmo'
latlhpu' Do'Ha'.

[I don't know the numbers for measuring telescopes, but it's unfortunate
that others responded only to dispute numbers.]

pov QInlIj 'ej Daj.

[Your message is excellent and interesting.]

>chaq loQ mach, 'ach machqu'be.

chorgh ben Hov bejmeH yaHDaq jIvum.

[Eight years ago I worked at a star watching duty station (an observatory).]

pa' cha' <telescope> tIn tu'lu'.

[There were two large telescopes there.]

not yon QulwI'.

[Researchers are never satified.]

not tlhoy tIn <telescope>.

[A telescope is never too big.]

not tlhoy Hurgh ram.

[The sky is never too dark.]

not tlhoy HoSghaj De'wI'.

[The computers are never too powerful.]

not Hovmey 'Iq leghlaH.

[They can never see too many stars.]

>ram Hoch, Daqmey tamchuqtaHvIS <Jupiter> maSmey, vIbejtaH.

qaStaHvIS yInwIj, wa' maS neH vIleghpu'.

[In my life, I have only seen one moon.]

><Saturn> bavbogh DI gho vIleghta'.

DI ghomey DatoghlaH'a'?

[Can you count the rings?]

luchevlu', qar'a'?

[They are separated, right?]

><Venus> muD 'engmey vIleghta'.

tIDel.  chIS'a'?  ghor luHuvHa'chu''a'?  vIH'a'?

[Describe them.  Are they white?  Do they completely obscure the planetary
surface?  Do they move?]

>yuQ'a' <Uranus> vInejlI'.

DaqDaj Delbogh De' Daghaj'a'?  DaqDaj DaSIm'a'?  chay' nejmeH Daq DawIv?

[Do you have data that describes its location?  Do you calculate its
location? How do you select a place to look?]

>tugh ghopDap vItu' 'e' vInID.

chu'wI' DaSamchugh DaponglaH, qar'a'?

[If you finda new one you can name it, right?]

>ghaytan jIQap.

DoS yIQIp.

[uhh ... how to translate half of an aphorism?  Maybe I'll cite Yoda.  "Do
or do not."]
Qov

Back to archive top level