tlhIngan-Hol Archive: Mon Apr 02 19:44:28 2001

Re: KLBC: Qov qeqmeH mu'tlheghmey

Qov wrote:

> lab Michael A. Stumpe

> >"In order to test that theory, we placed forty tribbles on the
> >starship."
> >ngervetlh wIwaHmeH 'ejDo'Daq loSmaH yIHmey DIlanpu'.
>
> I accept your argument against tob, but having rejected tob, I'd recommend
> Daj.  I would translate /nger wIwaH/ as "we sample the theory."  Being that
> this is the step by step description of the experiment, I see no reason for
> the perfective here.

'ach jIDajchugh, vaj lujlaw'pu' ngong.  <HIja'> <ghobe'> ghap
vIjatlhlaHbe' vIjangmeH.  yapbe' ngong mIwmeywIj.  vaj, mIwwIj
vIlughmoHDI', jIngongnISqa'.

[But if I test inconclusively, then the experiment has seemingly
failed.  I can't say one way or the other.  My experiment's procedures
are insufficient.  So, as soon as I correct my procedures, I need to
experiment again.]

> >jIQIjchoH:
> >
> > mu'tlhegh cha'DIch vImughmeH, <waH> vIlo'pu'.  <tob> vIlo'be', yapbe'mo'
> > wa' ngong tobmeH vay'.  yapbe' 'uy' ngongmey tobmeH vay'.
>
> yaplaH wa'.  nger tobHa'laH wa' De'Hom.

teH, mI' QeD nger 'oHchugh De'Homvetlh'e'.  navDaq nger DatoblaH.
Qulpa' Dalo'nISbe'.

[That is true, if it is a mathematical theory.  You can prove it on
paper.  You do not need a research lab.]

> > mumevmoH mu'tlhegh wejDIch.  vImughlaHbe'chu', 'ach jInIDpu'.  'op
> > mu'tlheghmeyvam rarlu'mo' poH qellu'DI', Segh Soch wot mojaq vIlo'be'
> > Hoch mu'tlheghmey vImughtaHvIS.
>
> I could have presented the same set of sentences in the future tense, and
> would have expected the same translations.  Klingon doesn't distingush.
>
> >QInvam 'ay' Qav:  QInvam leghlu'chugh neH, DIvI' Hol vIghojmeH
> >jIqonlaw'!
>
> teHbe'. cha' ben BG jIHtaHvIS, DIvI' Hol mu'tlheghmeywIj QIp mughtaH Hoch
> ghojwI'pu'. :)  ghojwI'vaD Qu' qar wIvmeH Qu' vItIv.  SoHvaD
> mu'tlheghmeyvetlh vIqonpu'DI', jIjatlh: qatlh ghaHvaD QatlhwI'mey Danob?
> 'ach DujlIj vIlo' 'ej DujwIj vIvoq.  Data'.  majQa'.  laHlIj Sachlaw'ta'
> Qu'.

choyajHa'.  DoS qIpchu'be' qIDwIj.  QIp mu'tlheghmeylIj 'e' vIjatlhmeH
mu'tlheghvetlh vIqonbe'.  napbe'bej mu'tlheghmeyvetlh.  tlhoS tlhIngan
Hol mu'tlheghmey bIH QInwIj Hoch mu'tlheghmey'e'.  QInwIjDaq puS neH
DIvI' Hol mu'tlheghmey.  'e' vIHech.

[You misinterpret me.  I was not clear.  I did not write that sentence
to say that your sentences are stupid.  They are certainly not simple.
Almost all the sentences in my message were in Klingon.  There were only
a few English sentences in the message.  That's what I meant.]

> Qov

[By the way, can a verb with a purpose clause refer to the previous
sentence as a whole, as I did in the third sentence of my last
paragraph?]

quS'a'Qob bu', qa'rIl puqloD

Back to archive top level