tlhIngan-Hol Archive: Tue Nov 09 12:11:54 1999

Re: jIQeHqu'/ KLBC

>    ( quljIb has a confrontation with his housemates.)
> > >

> jang pIl'o':
>
> > not jIHvaD qay''moHchu' quljIb ghu'.
> maj.
>
> > juHwIjvaD chut Sovchu'taH naDev ghotpu'.
> I think the best way to say this is just <juHwIj chut> - "the rules of the
> house". Trying to say "the rules for the house" gets into weird stuff with
> type five suffixes that is best to avoid.
>
> > juHwIjDaq chaw'Hachu'taH tlhIch.

> Instead of <chaw'Ha'> (watch the <'>), consider <tuch> - "forbid". Also,
> <chaw'> is "permit" rather than "be permitted", so the thing being permitted
> has to be the object, not the subject. <tuch> works the same way.
>
> juHwIjDaq tlhIch tuchlu'chu'taH.

> how about: "juHwIjDaq tlhIch vItuchchu'taH." If it works it conveys the idea
> of ME not wanting the smoke rather than some arbitrary rule.
>
> > chaw'be' weQ.  chaw'Ha'  meQwI'  He'wI' je.
> > chaw'be' meQbe'bogh He'wI' je.
>
> weQ tuchlu'. etc.

ok, here goes :  weQ meQwI' He'wI' je vItuch. meQbe'bough He'wI' vItuch.
      (I wish I understood the "even if" construction to improve the 2nd
sentence)

> > jIH qay'law'taHmeH larghwI'wIj'e'.
>
> jIHvaD, qar'a'?

HIja'. QaghwIj Samqa'ba'pu'  ghojmoHwI'.

> > muwuQmoHlaH *(hypersensitivity to airborn aromatics,
> > atomized oils and certain smokes)-wIj.
>
> Do'Ha'. tach DaghoSchugh qay''a' ghu'vam?

HIja' jay'!

> > pIj jItaHvIS  muropmoH  ghu'vam.
>
> pIj Da-<wot>-taHvIS ... . nuq 'oH wot'e'?

pIj jIvumtaHvIS muropmoH ghu'vam. cha'maH DIS tachDaq jIvumpu'.
tachDaq jIvumlaw'taH 'ach tachDaq jIvumchoHlI' vIneH.
(I'm attempting to do something funny with the suffixes here, did it work?)

> > chaq muHoHchoHlaHbej *clove cigarettes 'e' vIHar.
>
> <chaq ... 'e' vIHar>???  tlhIngan Hol Dalo'taHvIS, pe'vIl yIjatlh.

How do you speak forcefully when you are being suspicious about possibilities?

> > SKI: pIl'o' hates icky air
>
> > ps: how can I express the concepts of nausea, asthma,
> > migrane and increasing a possible future risk of
> > anaphylaxis, using tlhIngan mu'mey?
>
> Give it a try and I will help correct it. Until then, I'm not stepping
> forward {{:-)

         yoy  burghwIj = I'm nauseous
         DaH tebQo' Qey taghDu'wIj = I'm having an asthma attack (which you
probably couldn't say if true...)
        jIwuQqu' jay' = I have a migrane.
        the last idea is beyond my skills for now but I think I could belt out:
        muHeghchoHmoHlaHpa'  *clove tlhIchlIj  qaHoHnIS.
                                                        pIl'o'

Back to archive top level