tlhIngan-Hol Archive: Mon Nov 08 17:48:42 1999

RE: jIQeHqu'/ KLBC

> ja' quljIb:
>
> > no'wI' vIquvmoHmo' [incense], [sage] je vImeQ.  He' tlhIch 'ej pach jej
> > rur.  mubel.  bel no'wI'
> > 'ach belHa' ghotmey puS.
> >
> > juHwIjDaq nganmey chaH loS ghojwI'mey 'ej vItlhej.  belmoHbe' [incense]
> > tlhIch, [sage] tlhIch je.  belHa'moH.
> >
> > Do'Ha'.
>
> > mubuQpu'. <<pa'lIjvo' ghoSbe'DI' tlhIch, qachvamvo' DaghoSnIS jay'>> 'e'
> > jatlhpu'.
> >
> > nuq Dachup?
>
> > (SKI: quljIb has a confrontation with his housemates.)

jang pIl'o':

> not jIHvaD qay''moHchu' quljIb ghu'.
maj.

> juHwIjvaD chut Sovchu'taH naDev ghotpu'.
I think the best way to say this is just <juHwIj chut> - "the rules of the
house". Trying to say "the rules for the house" gets into weird stuff with
type five suffixes that is best to avoid.

> juHwIjDaq chaw'Hachu'taH tlhIch.

Instead of <chaw'Ha'> (watch the <'>), consider <tuch> - "forbid". Also,
<chaw'> is "permit" rather than "be permitted", so the thing being permitted
has to be the object, not the subject. <tuch> works the same way.

juHwIjDaq tlhIch tuchlu'chu'taH.

> chaw'be' weQ.  chaw'Ha'  meQwI'  He'wI' je.
> chaw'be' meQbe'bogh He'wI' je.

weQ tuchlu'. etc.

> jIH qay'law'taHmeH larghwI'wIj'e'.

jIHvaD, qar'a'?

> muwuQmoHlaH *(hypersensitivity to airborn aromatics,
> atomized oils and certain smokes)-wIj.

Do'Ha'. tach DaghoSchugh qay''a' ghu'vam?

> pIj jItaHvIS  muropmoH  ghu'vam.

pIj Da-<wot>-taHvIS ... . nuq 'oH wot'e'?

> chaq muHoHchoHlaHbej *clove cigarettes 'e' vIHar.

<chaq ... 'e' vIHar>???  tlhIngan Hol Dalo'taHvIS, pe'vIl yIjatlh.

> jIQeH 'ach meq pImqu'mo' jIQeHchoH.

maj.

> SKI: pIl'o' hates icky air

> ps: how can I express the concepts of nausea, asthma,
> migrane and increasing a possible future risk of
> anaphylaxis, using tlhIngan mu'mey?

Give it a try and I will help correct it. Until then, I'm not stepping
forward {{:-)

pagh
Beginners' Grammarian

tlhIngan Hol Mailing List FAQ