tlhIngan-Hol Archive: Wed Jul 14 16:15:24 1999

RE: KLBC-Fr.

jatlh Francesco:

> pagh, qavan!

>> paSmo' rep, jIQong vIneH.
> DaHjaj bIDoy'be' 'e' vItul.

jIqID neH. QongDaqDaq Qotbe' tlhInganpu' net Sov {{:-)

> <jatmey> paqmeylIj DaSampu''a'? lutwIj DalaDpu''a'?
> vIlaDqa'pu'mo' je jIH 'ej lutDaq wa' Qagh tu'lu' 'e'
> vItlhojpu'. Daleghpu''a'? <asteroid> mu'Daq 'oHtaH
> Qagh'e': <ghopDop> vIghItlhpu' 'ach mu' lugh 'oH
> <ghopDap>'e'.

jatmey paqmeywIj vISamqa'ta'be'. yaHwIjDaq tlhIngan Hol paqmeywIj vIpol, 'ej
yaH chu' SuqDI' DIvI' vItoy'bogh, luchwIj vIboS 'ej ngaSwI'meyDaq vIlan.
yaHwIj chu'Daq ngaSwI'meyvam luvIHmoHlu'. wej Hoch vIpoSmoHta'.

'ach wa' Qagh yIbuSQo'. jatmey wejDaq lut vIqonbogh tu'lu', 'ej vIlaDqa'DI',
Qaghmey law' vItu'. 'ach QaghmeywIj vIqelDI' rejmorgh vIDaQo'. jIjatlh neH
<reH latlh qabDaq qul tuj law' Hoch tuj puS>.

>> naDev nuq 'oS <qej>?

> HISlaH! latlh wot vIlo' 'e' vIHech. Dochvam vIHech:
> QumlaHchu'be'bogh Hoch reH lun runqu' ghItlhlaH

> [chay' <even if> jatlhlu'?]. chaq <'oS> wot

I would say / wot <'oS> / here. Apposition in Klingon seems to work the same
way English does.

> lo'nISlu''a'?: <tlhIngan Hol vISovchu' 'e' 'oSbe'
> Dochvam>. lugh'a' mu'tlheghvam?

The grammar is fine, but I think <wanI'> is better than <Doch> here. The
English "thing" is a very broadly used word, but I think of the Klingon
<Doch> as restricted to physical things.

> QaQ Hol laHwIj bIjatlh'pu'mo' jIQuchqu'. Holmey vIparHa'qu'
> 'ej bIH vIlo'laHchu'  jatlhlu', reH jIbelchoH.
> tlhIngan Hol vIlo'choH 'e' vIHarlaHbe'! jInIDchoHpa'
> DuHHa'bej Dochvam 'e' vIQub. Dochvam 'oHtaH vuDwIj'e':
> "Dajqu'bej tlhIngan Hol 'ach Qumlu'meH 'oH lo'lu'bejbe'".

maj. tlhIngan Hol vIqelchoHDI', vIghoj 'e' vIHech, 'ach jIQap 'e' vIpIHbe'.
ghaytan Holvam jatlhlaH pagh 'ej nIteb jIja''eghnIS 'e' vIpIH. Dalbej
ghu'vetlh. 'ach tlhIngan Hol yejHaD vItu' 'ej QumlaHchu'bogh ghotpu' law
vItu'. jIQuchqu' 'ej tlhIngan Hol vIghojbej.

> 'ach <jatmey> wa'Dich vIHevta'DI' vaj lutmey ghItlhlaHqu'
> tlhIngan Hol ghojchu'ta'wI'pu' [DuH'a' DIpvam?] 'e' vIyaj.

DuHbej DIpvam, 'ej Delchu'. maj.

> poHvetlh <David Barron> tlhIngan Hol paQDI'norghmey vIghojta'.
> paQDI'norgh QavDaq lut run bom joq vIghItlhnIS. chIch vay'
> run vIghItlhqangbej je jIH 'e' vIwuq 'ej <Hovmey...>
> vIghItlhchoH. QaQqu'law' bomwIj jatlh <David> 'ej <jatmey>vaD
> vIngeHta'.

maj. <run> is "be short (in stature)", so I would definitely expect it to
apply to people and animals, and probably to buildings and desks and trees.
I would not expect it, however, to a story. Think of it as the opposite of
"tall". Instead, you could use <ngaj> - "be shore (in duration)". It may be
questionable whether this applies things like stories or not, but it fits
with my understanding of it.

> reH jIyIntaHvIS bommey [<poem> vIHech] lutmey run je
> vIghItlhtaH, jIQupqu'DI' Dochvam vItaghchoH.

"poem" mughmeH, Qaplaw' <bom>. Most of us on the list regularly use <bom>
for "poem" as well as "song". A song is, after all, just a poem with music.

Recent posts from Marc Okrand on the startrek.klingon newsgroup (on the
news.startrek.com server) have shed more light on the words used for
"writing". <ghItlh> refers to the physical act of making marks on paper or
another surface (and probably to the virtual equivalent using a keyboard),
but it does not extend to the "creative process" of writing. For that, we
have a separate word <qon>. So you should say <lutmey ngaj je vIqontaH>.

Also, <jIQupqu'DI' jIqonchoH> would probably better express your idea than
<... Dochvam vItagh>.

> Dochna' potlhqu' cha'Dich tu'lu' Holmeyvam lughojlu'taHDI'
> 'ej maQummeH wIlo'laH: juppu' chu'. DaH tlhIngan Hol vIjatlhDI'
> juppu' chu' vIghaj 'e' vIHot. Holmaj vIjatlhqangqu'mo' 'ej
> mutlhej juppu' vIneHmo', tugh mu'mey law' vISov 'e' vItulqu'!

majQa'. tlhIngan Hol vIqelDI', juppu'wI' potlh law'; *<Hov leng>,
tlhInganpu' potlh puS. chaq juppu' potlh law' Hol potlh puS.

>>qatlh QIp mu'meylIj? jIyajbe'.

> mu'mey puS vISovmo' 'ej reH mu'mey rap vIlo'mo'!

mu'mey puS ghaj tlhIngan Hol. Qatlhbe' Hoch ghojchu'meH Qu'.

>> batlh yIqeq!

> lu'! jIghuSqu' 'ej batlh jIqeqlaHtaH 'e' vItul! ghojmoHwI'
> SoHmo' jIQuch. qatlho'nIsbe' 'e' DaghItlh 'ej qatlho'be'.

> tugh choghItlh 'e' vItul, QInlIj vIloStaH

> yIQongchu'!

> (tlhIngan pong ghajlaH'a' taghwI'?)

HIja'. tlhIngan pong yIwIv. 'ach yImoDQo'. yImoSQo'. pong DaparHa'qu'bogh
yIwIv.

Back to archive top level