tlhIngan-Hol Archive: Sat Jan 30 10:19:10 1999

Re: qa'vIn

On Tue, 12 Jan 1999 17:16:53 -0800 (PST) K'ryntes
<[email protected]> wrote:

> charghwI' 'utlh wrote:
>
> > On Sat, 9 Jan 1999 10:50:55 -0800 (PST) K'ryntes
> > <[email protected]> wrote:
> >
> > > ja' ghunchu'wI':

> > > qa'vIn vItlhutlhchoHDI', vIpar.  QelHom jIHmeH, ramDaq ghuH vIratlhmeH
> > > vItlhutlh.
> >
> > mu'tlheghlIj He'So' law' qa'vIn He'So' puS.
> >
> > qaStaHvIS ram bIQongbe'taHmeH qa'vIn Datlhutlh.
>
> mu'tlheghlIj QaQchu' law' mu'tlheghwIj puS.

I have to break to English here. While being used adjectivally,
the only suffixes a verb can take are {-qu', -be', -Ha'}. That
applies to comparatives as well, so {QaQchu'} can't happen here,
and you need to repeat the verb of quality for the second half
of the comparative. vaj:

mu'tlheghlIj QaQ law' mu'tlheghwIj QaQ puS.

I respect that you are trying to make it sound more extreme than
that, but that's just not how it works.

> reH SoHvo' jIghoj.

Replace {-vo'} with {-mo'}. So far as we know, {-vo'} only works
as a literal direction. It is a grammatical partner to {-Daq}
and is used just for locative concepts. As it is, if I didn't
interpret this to be a mistaken translation from English, I'd
have to assume that you mean that you learn anywhere but around
me. You can also get the same meaning, perhaps more clearly
stated as {choghojmoH}.

Realize that Klingon does not really have a word for "teach".
The word it has is "learn" and you get the meaning of "teach"
from the idea of causing to learn. Meanwhile, that does not
imply intentionality, so if someone causes you to learn,
regardless of whether or not you'd translate that as "teach",
you'd still use {ghojmoH}.

> qabej 'ej
> ngeDlaw' mu'tlheghmey.

jIqonmo' poH vInatlhbogh DaleghlaHbe'. vIchenmoHmeH, ngeDbe'.
QIt vIqon. qep'a'Daq jIjatlhDI' chobejchugh, jIvum 'e' DaleghlaH.

DayajmeH ngeDchugh mu'tleghmeywIj vIqonpu'bogh, vaj jIbel.
Qu'wIj 'oH Qu'vam'e'. laHlIj DaDubbejtaH. yItaH!

> mu'tlheghmey vIqon 'ej jIQIp jInargh.

ghobe'. bIQIpbe'ba'. bIQIpchugh vaj DIvI' Hol neH Dalo'taH.
tlhIngan Hol Dalo'taH vaj bIvalba'. loQ bIqarbe' 'ach bIvaltaH.

mu'tlheghmey vIqon 'ej jIQIplaw' bIjatlh 'e' DaHarlaw'.

Your version has two main verbs in one main clause: QIp and
nargh. One has to be the main verb and the other needs to have
some kind of grammatical relationship with that main verb,
either though some suffix making it a dependent clause or
through the pronoun {-'e'} or some other such device. You can't
just have two peer verbs next to each other like that, unless
the second one is {neH}, {rIntaH}, {qar'a'?}, {ja'} or {jatlh}
(with a couple other rare exceptions).

> jIyIn 'ej
> jIghoj.

maHeghpa', Hoch maHvaD qar.

> > > ...wa'DIch, Dapar vaj DaparHa'.
> >
> > He'So' mu'tlheghvam je.
>
> jIQoS.  jInIDtaH 'e' vIHar.

yIQoSQo'! bInIDchu'. bImujqangbe'chugh not bIQaplaH. yIQagh.
yIlughchoH. yIghoj. yIQap. qay'be'.

> > HIq DaqIHDI' Dapar 'ach Daghomqa'DI' DaparHa'.
>
> pup mu'tlheghlIj.  jIQIpqa'.  jInuQ'egh.

bIQIpbe'. wej bIpo'. SIbI' bIpo'chugh DuHoH latlhpu'. chay'
vumnIS chaH 'ach bIvumnISbe'? bIvumnISba' SoH je. yInuQ'eghQo'.
yIvum neH!

> > HIq vIparDI' HIq vItlhutlhQo'. vIparHa'choHDI' vItlhutlh.
>
> Datlhutlhbe'chugh, chay' DaparHa'choH?

jImumDI' tlhoS jItlhutlh. chaq wa'logh jIghup pagh jItlhIS 'ej
yavDaq HIvje' vIlIchHa'. jIparchugh jItlhutlhQo'. chIrgh 'oH
porghwIj'e'. latlh vIghajbe'. vIQorghnIS. vIvuvnIS.

> > not
> > vay' vIparHa'bogh vItlhutlh. not mu'ra'meH vay' vItlhutlh.
> > vImummeH meq neH vIghaj. reH jIngoy'.
> >
> > > HIja', pov qa'vIn pIw.  nutoj
> > > pIw.
> >
> > nIvchugh qa'vIn bIqarbe'. nIvbe'chugh qa'vIn, vItlhutlhQo'.
>
> qa'vInwIj Datlhutlh DaneHbe'.  qa'vInwIj He'So' law' mu'tlheghmeywIj He'So'
> puS. :)

Do'Ha'. qabba' qa'vInlIj! {{:)>

> > > jabbI'IDvam DalaDlaHbe'chugh, vImugh.  mu'mey vIlo'DI', pIj jImuj 'e'
> > > vISov.  SoHvaD qaD 'oH.  :o)  Qapla'!
> >
> > muqaDpu'. qay'be'.
>
> jIbel.

maj.