tlhIngan-Hol Archive: Wed Jan 06 13:38:24 1999

Re: KLBC: HovqIj jun Hov wov

mujang pagh:

> lab HovqIj:
>
> > lutqoqwIj vItaghpa' wa' jan vIDelnIS.
>
> lu'. jI'Ijqang.
>
> > tInbe' janvetlh. motlh jan 'uchlaH wa' ghop.
>
> jIyaj.
>
> > rut 'uchlu'meH wej 'uSDu' ghajbogh 'uchwI''e' lo'lu'.
>
> jIyaj, 'ach Qatlh. chaq mu'tlheghvam DanapmoHlaH.

chaq. <wej 'uSDu' ghajbogh 'uchwI''e'> vItammeH vIqel je:

rut 'uchlu'meH baS qamHey lo'lu'
rut 'uchlu'meH baS 'uchwI' lo'lu'
rut 'uchlu'meH ('uchmeH) raSHomHey lo'lu'
rut 'uchlu'meH 'uchmeH jan lo'lu'
rut jan 'uchlu'meH jan pIm lo'lu'. janvetlhDaq jan wa'DIch jomlu'.

DaH yajmeH ngeD'a'? loQ qab Hoch mu'tlheghmeyvam. chaq QInvam
vIngeHta'DI' mu'tlhegh qaq vItu'.

> > DoSqoq tlhe' jan. Qeqba'. chu'wI' 'uy lo'wI'.
> > bachlaw' jan. rut pay' wovqu'choH jan 'otlh tIH lelmoHmo'.
>
> I'm really not sure what you mean by this use of <lel>.

"...because it makes a photon ray get out." The best I could get for
"emit" (see below). (I can see charghwI' typing about 200
alternatives...)

> I think the
> <wovqu'choH jan> is enough, but if you want to explain a bit more, try
> something involving <'otlh> and <tlhuD>.

<tlhuD>!!! mu'vetlh vIHutlhchu' QInvam vIqontaHvIS. mucha'Qo' <pojwI'>
jay'!

> > qawHaqqoq teqlu'chugh 'ej mIwna' ta'lu'chugh
>
> I don't think you need the <-lu'> here - the device itself can be the
> subject. I'm also not sure what you mean by <teq> here. The phrase "take a
> picture" is very much an idiom, and doesn't really translate well.

Oh, you got me wrong here. With <qawHaqqoq> I meant "film". "so-called
memory banks" seemed to be intelligible. So my sentence should have
said: "If one takes off the film and develops it (accomplishes a
definite procedure)..."

> > navmey mach luHevlu'.

"... one will get small pieces of paper."

> > ray'qoq lucha'chu' navmeyvam. taDlaw' ray'qoqvam.
> > vaj janvaD <DoS taDmoHwI'> vIpong.
>
> maj. vallaw' pongvam. QaplaH je <jonmoHwI'>, <HotlhwI'> je, 'ach DaHjaj
> ponglIj vImaS. chaq wa'leS jaS jIwuq.

QaplaHlaw' pongmey law', 'ach QaplaHchu' pagh (0) pong. *picture*
Delbogh mu''e' nunobchugh MO jIQuchqu'.

> > qaSmo' *Christmas* DoS taDmoHwI' vInoblu'.
> > qawHaqqoq law' vIHev je.
>
> bIDo'.
>
> > vaj ray' vISammeH reH qo'HomwIj vIbejtaH.
>
> maj. I like the <qo'Hom>.
>
> > DaHjaj po chal vIbejqu'. qIj chal. QIt wovchoH.
> > vemlI' Hovmaj 'e' vIloS.
>
> juHlIj Daqmo' ghaytan bIloSqu'nIS. wa'maHben, qaStaHvIS DIS poH tuj,
> *Denmark* vISuch, 'ej nI'qu' pemmey. tlhoS qaSbe' rammey. qaStaHvIS DIS poH
> bIr, nI' rammey 'ej ngaj pemmey. ngoDvam DaSovchu', 'ach tlhIngan Hol vIlo'
> vIneH ;-)

naDev pIj bIrqu' je jajmey, 'ach wanI'vetlh bejlaHbe' vay'. qaStaHvIS
DIS poH bIr  rammey nI' law' pemmey nI' puS 'ach pImqu'chu'be'  ram poH
pem poH  je.

> > HoS jaj chu' vIjon vIneH
>
> I'm not quite sure what you mean here. Do you mean <Hoch jaj chu'>, <jaj
> chu' HoS>, or something else entirely.

jIQagh. <jaj chu' HoS> vIghItlh vIneH. yIvoq 'ach yI'ol.

> > 'ej navDaq tupmeyvam
> > Doj vIpolmeH DoS taDmoHwI' vIlo'qang. jIloStaH.
>
> > tugh wovqu' chal 'ach Hovmaj Hutlh! DoqchoHpu'
> > chal 'e' vIpIHbej. 'ach DoqchoHbe', DachtaH Hovmaj.
> > yapDI' chal wovtaHghach meq vItu'. yIQqu' muD.
> > SISbe', 'ach muDDaq bIQ law' tu'lu'.
> > wov chal, 'ach jIleghlaHchu'be'. chISlaw' Hoch.
>
> Do consider using <'eng> somewhere in here. We have the word, so we might as
> well use it.

Actually I meant fog. Maybe <'eng'a'Hey>?

> > Hovmaj So'ba'taH bIQvam. Do'Ha'. nargh
> > po Hatlh le' vIjonmeH 'eb. chaq wa'leS jIDo'.
>
> > SKI: HovqIj wanted to take a picture of Hov wov but
> > Hov wov didn't appear.
>
> maj.
>
> pagh
> Beginners' Grammarian