tlhIngan-Hol Archive: Tue Jan 05 18:40:16 1999

RE: probably KLBC: HovqIj jun Hov wov

lab HovqIj:

> lutqoqwIj vItaghpa' wa' jan vIDelnIS.

lu'. jI'Ijqang.

> tInbe' janvetlh. motlh jan 'uchlaH wa' ghop.

jIyaj.

> rut 'uchlu'meH wej 'uSDu' ghajbogh 'uchwI''e' lo'lu'.

jIyaj, 'ach Qatlh. chaq mu'tlheghvam DanapmoHlaH.

> DoSqoq tlhe' jan. Qeqba'. chu'wI' 'uy lo'wI'.
> bachlaw' jan. rut pay' wovqu'choH jan 'otlh tIH lelmoHmo'.

I'm really not sure what you mean by this use of <lel>. I think the
<wovqu'choH jan> is enough, but if you want to explain a bit more, try
something involving <'otlh> and <tlhuD>.

> qawHaqqoq teqlu'chugh 'ej mIwna' ta'lu'chugh

I don't think you need the <-lu'> here - the device itself can be the
subject. I'm also not sure what you mean by <teq> here. The phrase "take a
picture" is very much an idiom, and doesn't really translate well.

> navmey mach luHevlu'.
> ray'qoq lucha'chu' navmeyvam. taDlaw' ray'qoqvam.
> vaj janvaD <DoS taDmoHwI'> vIpong.

maj. vallaw' pongvam. QaplaH je <jonmoHwI'>, <HotlhwI'> je, 'ach DaHjaj
ponglIj vImaS. chaq wa'leS jaS jIwuq.

> qaSmo' *Christmas* DoS taDmoHwI' vInoblu'.
> qawHaqqoq law' vIHev je.

bIDo'.

> vaj ray' vISammeH reH qo'HomwIj vIbejtaH.

maj. I like the <qo'Hom>.

> DaHjaj po chal vIbejqu'. qIj chal. QIt wovchoH.
> vemlI' Hovmaj 'e' vIloS.

juHlIj Daqmo' ghaytan bIloSqu'nIS. wa'maHben, qaStaHvIS DIS poH tuj,
*Denmark* vISuch, 'ej nI'qu' pemmey. tlhoS qaSbe' rammey. qaStaHvIS DIS poH
bIr, nI' rammey 'ej ngaj pemmey. ngoDvam DaSovchu', 'ach tlhIngan Hol vIlo'
vIneH ;-)

> HoS jaj chu' vIjon vIneH

I'm not quite sure what you mean here. Do you mean <Hoch jaj chu'>, <jaj
chu' HoS>, or something else entirely.

> 'ej navDaq tupmeyvam
> Doj vIpolmeH DoS taDmoHwI' vIlo'qang. jIloStaH.

> tugh wovqu' chal 'ach Hovmaj Hutlh! DoqchoHpu'
> chal 'e' vIpIHbej. 'ach DoqchoHbe', DachtaH Hovmaj.
> yapDI' chal wovtaHghach meq vItu'. yIQqu' muD.
> SISbe', 'ach muDDaq bIQ law' tu'lu'.
> wov chal, 'ach jIleghlaHchu'be'. chISlaw' Hoch.

Do consider using <'eng> somewhere in here. We have the word, so we might as
well use it.

> Hovmaj So'ba'taH bIQvam. Do'Ha'. nargh
> po Hatlh le' vIjonmeH 'eb. chaq wa'leS jIDo'.

> SKI: HovqIj wanted to take a picture of Hov wov but
> Hov wov didn't appear.

maj.

pagh
Beginners' Grammarian