tlhIngan-Hol Archive: Tue Jun 30 11:42:53 1998

Re: KLBC: ngotlhwI' ghom

[email protected] wrote:

> In a message dated 6/29/98 5:58:52 PM Eastern > Daylight Time,
> [email protected] writes:
>
> >  You're trying to say "If there will be someone > >  there who
speaks
> >  Klingon, maybe we can meet."
>
> Yeah. Isn't _anyone_ going to be there??

tlhIngan Hol qellu'DI', qepvetlhDaq ghaytan SoH po' law' Hoch po' puS.
 latlhpu' tIghojrupmoH.  jISagh.  qub HaDrupbejbogh nuvpu'.

> > wa'logh BGvaD jIjatlhpu'DI', ghogh HablI' > > > > wIlo'taHvIS,
muyajbe'.

> toH.  DaH BG Duyajbe'bogh Dacho'ta'.

loQ 'IQ ghu'.  bong vIbuQlaw'.  juppu' maH 'ach maSuvchuq je.
vISuvbe' 'e' vInID, 'ach jIpupbe'. In Klingon there is not a
distinction between the words for "win" and "succeed."  chaq ngeb
DIvI' Hol pImlaw'ghach.  chaq QapmeH charghnIS.
QapmeH wa', pumnIS'a' latlh?  teHbe' 'e' vItul, 'ach tobbe' qun.

> jItaghDI' paqmey nojwI'Daq [library] ghogh tamey [cassette tapes]
vIngIp 'ej
> bIH vIQoyqu' 'ej mu'mey vIjatlh.

maj.  lI'bej mIwvetlh.  vIchupqu'.

> tlhIngan Hol vIghojchu'be' 'ach jIpaSmo' rup
> tIn vIDIl. =)

Isn't {rup} a verb?

> >  mu'rI' neHchugh taghwI' vIjatlhqangbej.  > >  HI*e-mail* 'ej poH
wIwuq.

> *eeek*!!  ghotna'vaD jIjatlhrupbe'!!!

bIjatlhrup.  HIvoq.

> wa'DIch jIqeqnISbej.

wa'DIch is an ordinal number, not an adverb.  You could use {qaSpa'}
or {jIjatlhruppa'} here.

> 'ebmo'
> chonobpu'bogh qatlho'. (Can I put suffixes on the > head noun like
that?)

It's not very understandable.  We have one disputed canon example,
{meQbogh qachDaq ...} but it puts the type-5 on the subject noun,
which makes it a little easier to read.  At any rate, you don't need
it here.
"Thank you for the opportunity you have given me" is rendered better
in Klingon (and probably in English too) as {'eb chonobmo' qatlho'} "I
thank you for giving me the opportunity" or even {'eb vItlho'} "I
appreciate the opportunity."

> chaq tugh jIlajlaH.
>
> >  Speaking of qep'a', when will we see you there?

> qep'a' botIvqu'law'.  qep'a' vaghDIchDaq jISaH
> vIneH 'ach ghaytan jIjaHlaHbe'.

Do'Ha'.

> I think the registration
> deadline has passed, anyway?

That would be for getting a hotel room at qep'a' rates, and being in
on the catered events.  Seeing as last year we were inviting mundanes
(conspeak for unsuspecting individuals who happen to be in the
vicinity of a fandom event) into the games room to teach them about
the warriors tongue, I can't imagine Lawrence turning away a paying
jatlhwI' (or him surviving Qanqor and me if he tried).