tlhIngan-Hol Archive: Sun Dec 01 14:09:25 1996

RE: KLBC on naming convention

Sunday, December 01, 1996 11:46 AM, jatlh HurghwI':

> >> qay'be'lIj 'oH nuq?
> >
> >{qay'} is NOT a noun.  It is a verb.  {qatlh SoHvaD qay' jabbI'IDwIj?}
>
> Not quite the same . . . how about:
> SoHvaD qay' nuq?

maj.  'ach mu'tlheghwIj qar law' mu'tlheghlIj qar puS.  {{:-P

> >> janglaH Hoch jIjangpa', 'ach pab lughmoHlaHbe' vay' jIjangpa'.
> >
> >nuqjatlh?
>
> Dayajbe''a'? vImugh:

mu'tlheghlIj Qav neH vIyajbe'.

> Everyone can reply before you, but anyone can not correct before you.

bIjatlhHa'.  <bIjangpa' janglaH Hoch, 'ach bIlughmoHpa' lughmoH pagh.>

> >QaghDI' taghwI', yIlughmoHQo'.  mu'mey chu' yIchupQo'.  mu'tlheghmey chu'
> >yIchupQo'.  yIja'chuq neH!  yIja'chuqtaHqu'!  'ach QaghDI' taghwI',
yIqImQo'!

> wejpuH. qaDlIj meqmey vIyajbe'.

nuqjatlh?  qaqaDbe'.  qara'qu'!

> jabbI'IDvetlhDaq Qaghmey vI'angta'be'.
> jabbI'ID wa'DIch vIwuvta'be'.

jIyajbej.  Dap Dajatlhlaw'.

> jabbI'IDDaq pIm, mu'meyvetlh rap vIjatlhchugh, DaSaHbe'!

This is *still* under KLBC!

When using adjectival verbs along with nouns with a Type 5 suffix, the suffix
goes on the *verb*.  {jabbI'ID pImDaq}.

nuq Dajatlh 'e' DanID?

> jIHvaD qay' Doch pIm.
> vIqawbogh jabbI'IDDaq, pab lulughmoHbejta' ghotmey pIm bIjangpa'.
> 'ach bIjatlhbe'! qatlh chaH bIqImbe', 'ach reH choqaD?

So far, all evidence points to {qIm} being intransitive.  Besides, you've used
the wrong suffix.  {qatlh chaHvaD bIqImbe'}.

qaD Dapar'a'?  wejpuH!

motlh batlhHa' vang vay', QuvDajDaq jabbI'ID vIlab 'ej jIjatlh <jIjangpa'
yIjangQo'>.  rut jabbI'IDghomDaq ghuHmoHwI'vam vIlab.  SoHvaD vIlab.  QeychoH
QeH, 'ach batlhHa' chopum'a'!

> >pab DalughmoH 'e' DanIDDI' qoj mu'tlheghmey chu' DachupDI' rut bIQagh
SoH'e'!

> bIlugh, 'ach Hatchugh Qaghmey, ghomvamvaD ghItlh taghwI' pabpo' neH! taghwI'
> mu'tlheghmeyDaj wa'DIch nIS QaghmeywIj.

If you've got the two nouns, one the possessor and the other being possessed,
you don't need the suffix {-Daj}.

qayajmeH, Qatlh.  QaQ tlhIngan HollIj, 'ach taQ mu'meylIj.

Your conversation seems a little disjointed to me.  I'm not sure I can follow
this.

> >vaj mISchoHbejqu' taghwI', qar'a'?  baQa'!
>
> vay' lughbe' laDchugh taghwI', mISchoH ghaH!

<vay' lughmoHbe'> bIjatlh 'e' DaHech'a'?

> chaq HatchoH Qaghmey? DaneH'a'?
> jabbI'IDvetlhDaq, taghwI' mu'tlheghmeyDaj wa'DIch SaH qechmeywIj.

I still can't follow what you're saying.  Here's the deal: go ahead and answer
questions posted under KLBC, but don't reply to grammar, word choices, etc.!
If someone says {jih Santa Claus}, don't go pointing out their spelling errors
or their mis-ordered words.  I'll do that.  However, please do contribute by
answering such an outlandish statement!   {Santa Claus SoHchugh, targhna' jIH}
 COMPLETELY IGNORE ALL ERRORS!  yaj'a'?  Qochbe''a'?

--
SuStel
Beginners' Grammarian

Back to archive top level