tlhIngan-Hol Archive: Wed Mar 16 17:12:09 1994

Bhagavad Gita chapter 1 (long!)

*baghawaDgI'ta*

'ay' wa'
-----
1.
jatlh *Dar'araS'a'*:
nuq luta'ta' lalDan DaqDaq, *quru'* yotlhDaq mughbogh Suvqangbogh
puqloDpu'wI' *panDu'* puqloDpu' je, *Sanjaya'*?

2.
jatlh *Sanjaya'*:
mangghom'e' chenmoHbogh *panDu'* puqloDpu' leghDI',
SovmoHwI'Daj chol ta' *Duryo'Dana'*.

3.
*panDu'* puqloDpu' mangghomvam tIn'e', chenmoHbogh ghojwI'Daj'e'
*DarupaDa'* puqloD'e', yIlegh, SovchoHmoHwI'wI'.

4.
naDev SaHtaH SuvmeH *'arjuna'* *bI'ma'* je rapbogh
Suvqu'wI'pu' bachwI''a'pu' je, SuvwI''a' *DarupaDa'* je;

5.
*DaraS'aketu'* *cheqIta'na'* *qa'SIra'ja'* je HoSqu',
*purujIt* *quntIbo'ja'* je *Say'bIya'* je yoHqu';

6.
*yuDa'manyu'* tIn je, *SubaDra'* puqloD HoS je,
*DarupaDa'* puqloDpu' je. lupwI' SuvwI' QaQqu' ghaH.

7.
'ach HoSqu'wI'ma' yItu', SovwI''a'.
mangpu'wI' la'pu' qaghuHmoH 'e' yIchaw'neS.

8.
SuSaHtaH reH SuQapbogh SoH *bISma'* je *karna'* je *karpa'* je,
*'aSwatta'ma'* *wIqarna'* je *So'maDatta'* puqloD je;

9.
SaHtaH jIHvaD Heghqangbogh Suvqu'wI'pu' law'.
nuHmey Sar lo'taH 'ej poH nI' SuvwI' ghaH.

10.
HoSmaj'e' Qanqu'bogh *bISma'* juvlaHbe'lu',
HoSchaj'e' Qanqu'bogh *bI'ma'* juvlaHlu'.

11.
DupQu'DaqrajDaq *bISma'*vaD ngaq bonobnISqu'.

12.
chuSqu'wI'Daj lo' *bISma'*, *quru'* vavnI',
*Duryo'Dana'* belqu'moH;

13.
'ej HochDaq chuSqu'wI' Sar lo'lu'.

14.
lupwI''a'Daq vIHmoHbogh HaDI'baHmey chIS ba'ta'
*ma'Dawa'* *panDu* puqloD je. chuSqu'wI'chaj lo'.

15.
chuSqu'wI' *panchajanya'* lo' nochta', 'ej *De'waDatta'* lo' jonta'wI',
'ej chuSqu'wI''a' *pawuDra'* lo' *bI'ma'* ghungqu'.

16.
*'anantawIjaya'* lo' *yuDIStIra'*'e' *quntI* puqloD'e'.
*Sugho'Sa'* *manIpuSpaqaw* je lo' *naqula'* *SaHaDe'wa'* je.

17.
chuSqu'wI'chaj lo' bachwI''a''e' *qa'SI'* ta''e', SaD mang Suvbogh
	*SIqanDI* je,
*DaraS'aDyumna'* *vIra'ta'* je, *SatyaqI'* QaplaHbe'bogh vay' je,

18.
*Darupada'* *DarupadI* puqloDpu' Hoch je,
*SawbaDra'*'e' ghop'a'Du''e'.

19.
*Dar'araS'a'* puqloDpu' ghIjqu'
chal ghor je chuSqu'moHmo'.

20.
ta', Qu'meychajDaq *Dar'araS'a'* puqloDpu' leghDI',
bachnuHDaj tlhapDI', bachrupDI',
*QISna'* jatlh Degh qengbogh *'arjuna'*'e':

21.
jatlh *'arjuna'*
QaghlaHbe'wI', cha' mangghom joj jaH lupwI' yIqaSmoHneS,

22.
Qu'meychajDaq Suvqangbogh Hochvam vISuvnISbogh jIleghlaHmeH.

23.
*Dar'araS'a* puqloD qabqu' lubelmoHmeH SuvmeH
naDev ghombogh vIlegh 'e' yIchaw'neS.

24.
jatlh *Sanjaya'*:
*ba'rata'* puqloD, jatlhDI' QongnISbe'wI',
cha' mangghom joj jaH lupwI''a' qaSmoH nochta'.

25.
*bISma'* *Daro'na'* je ta''a'pu' Hoch je 'etDaq
jatlh: "ghombogh *quru'*pu' Hoch yIlegh, *parta* puqloD!"

26.
cha' mangghom jojDaq Qambogh vavpu' vavnI'pu' je
SovchoHmoHwI'pu' SoSloDnI'pu' loDnI'pu' puqloDpu' puqloD puqloDpu' juppu' je
be'nalvavpu' QaQwI'pu' je tu' *parta* puqloD.

27.
Qambogh qorDu'nuvpu' Hochvam leghDI',
QommoH pung'a', vaj 'IQtaHvIS jatlh:

28.
*QISna'*, Suvqangbogh SaHtaHbogh qorDu'nuvpu' Hochvam vIleghDI'
jotHa'qu' DeSDu'wIj 'uSDu'wIj je, 'ej QaDchoH nujwIj;

29.
jotHa' rowIj je, 'ej gheghchoH DIrwIj;
*ghanDI'wa'* jIchaghtaH, 'ej tujqu' je DIr.

30.
DaH naDev jIQamlaHbe', 'ej jIlIj'egh.
*qe'DI*HoHwI', Hoch vIleghHa'qu'bej.

31.
SuvtaHvIS qorDu'wIj nuvpu' jIHoHmo' QaQchoHlaH pagh 'e' vIHar.
*QISna'*, jIQapmeH jIche'meH jIQuchmeH vIHoHnISchugh vaj Dochvammey vIneHbe'.

32.
QuchmoHwI', maHvaD lI''a' wo'? Dun'a' yIn?
nuvpu'vam HochvaD neH yIn wo' QuchtaHghach je vIneH.

33.
may'DaqDaq chaH QamtaH, 'ej HeghruptaH 'ej mIp lunobruptaH.
*maDu*HoHwI', muHoHlaH SovchoHmoHwI'pu' vavpu' puqloDpu' vavnI'pu' je,

34.
SoSloDnI'pu' be'nalvavpu' puqloDpuqloDpu' puqloDloDnalpu' je qorDu'nuvpu' je,
'ach vIHoHQo'qu'.

35.
leHwI''a', wej 'u' *Dar'araS'a'* puqloDpu' yInmey vItamchugh
vaj mayon'a'?

36.
mayembej HIvwI'pu'vam wIHoHchugh.
vaj *Dar'araS'a'* puqloDpu' juppu' je qorDu' je DIHoHnISbe'.
Do'ghachloDnal, chay' DIHoHmo' maQuchchoH?

37.
qurqu' chaH, vaj muj qorDu'chaj HoH
jup yol je 'e' luQub.

38.
qorDu' Qaw'taHghach mujqu'.
qatlh maHeS Dochvam wISovbogh?

39.
qorDu' Qaw'lu'chugh vaj Sab lurDech nI'
'ej lalDan Qawlu' 'ej Harbe'choH qorDu'nuvpu'.

40.
*QISna'*, Harbe'chugh qorDu'nuvpu' vaj Sab qorDu' be'pu'.
*vraSnI'* puqloD, Dochvammo' boghtaH neHHa'bogh puqpu'.

41.
qorDu' Qaw'wI' qorDu'nuvpu' yInmey SabchoHmoH puqvam.
quvHa' no' 'ej chaHvaD Soj bIQ je nob net mev.

42.
nugh nabmey qorDu' lurDech nI' je lonlu' 'e' qaSmoH
Qaghmo' neHHa'bogh puq boghmoHbogh qorDu' Qaw'wI''e'.

43.
leHwI''a', ghe''orDaq reH yIn qorDu' lurDech Qaw'bogh
'e' ghojwI' lurDechvo' Qoypu'.

44.
ta'Hey wImoj 'ej maQuchqu' wIneHmeH qorDu'nuvpu'ma' DIHoHmo'
mayemqu' 'e' mawuq 'e' taQqu' jay'.

45.
may'DaqDaq nuH jIghajbe'bogh jIHubbe'bogh muHoHlaH
nuH ghajbogh *Dar'araS'a'* puqloDpu''e' 'e' vImaS.

46.
jatlh *Sanjaya'*:
may'DaqDaq jatlhDI', lupwI'Daq ba'qa'
'ej bachnuH nIch je roQ 'IQbogh.

----

Comments:
	1) I am only beginning to learn Klingon. My grammar I can't judge on
my own, but I do feel my vocabulary to be quite limited. So, there are sure
to be many words that would fit in the text much more neatly than those I
supplied.
	2) I know only a little Sa.msk.rta.m, so the translation was done a bit
from original, and the unknown (Dochvam law'qu') was supplied by Croatian
translation of English translation of the Sanskrt text. I am sorry, but I
surely misunderstood some of the words. (Or the translators did. The people
that translated to Croatian did not know Sanskrt, too, so I did find some
inconsistencies I took into account.)
	3) The names I recognised to have some meaning I translated and those
are given below.
	4) It would be great to have some way of expressing lineage.
I thought it would be as important in Klingon as in Indian culture. So, the
words Kaunteya.h (Kuntii's son), Dhaartaraa.s.t.raa.h (Dh.rtaa.s.t.ra's sons)
etc. should be translatable in a better way than *quntI* puqloD.
Maybe *quntI*Hom? Similar to -son (son of) in germanic languages and
-ov (genitive form) in slavic languages... The idea -Hom comes from (I hate
to admit this) my own language, in which most last names, including mine,
finish with -i'c (that is, -ic with a dash above "c"), which is also
diminutive suffix. I am fully aware that this is quite idiomatic to Croatian
(or at least it was - most of the speakers are quite unaware of the connection
between the surname suffix and diminutives), but it is the only logical thing
I could think of. Suggestions, anyone?
   	5) Also, in the same line of thinking, a word for grandson would be
useful, and could be something like puqloDnI' (analogy with vavnI'). Yes, I
know we can't make up our own words until we get canon version. I stuck
with puqloD puqloD. Qu'vatlh! {{:^(
	6) Transliterated names follow these rules:
	  -in the middle of the word long wovels are followed by two
	   consonants to lenghten the syllable. If two consonants are not
	   present in the original, then a glottal stop is placed immediately
	   after the vowel.
	  -in the final position long wovels are left open and short are
	   terminated with a glottal stop.
	  -if there is a consonant cluster in the original word that cannot
	   be transliterated into Klingon rules, vowel "a" was inserted
	   in the cluster. I chose that particular vowel because of its
	   frequency in Sanskrt. (For those not acquainted with the language
	   and its script, devanaagarii, when a wovel is not indicated "a" is
	   assumed. They have special mark for no vowel. Get it now? {{:^))

	For all those who take time to look at this and try to wade through
my mistakes, I am deeply grateful to you.

	Umm, talking about errors... Before anyone corrects me... In the

	I know this was a pretty lengthy one, but, hey, you asked for it. {{:^)

----
vImughta'bogh pongmey:

nochta' = h.r.siike'sa.h
jonta'wI' = dhana~njaya.h
ghop'a'Du' = mahaa-baahu.h
QaghlaHbe'wI' = acyuta.h
QongnISbe'wI' = gu.daake'sa.h
*qe'SI*HoHwI' = kesava.h
*maDu'*HoHwI' = madhusuudana.h
QuchmoHwI' = govinda.h
leHwI''a' = janaardana.h
Do'ghachloDnal = maadhava.h
----

	Qapla' qoranvo'

	(comments not interesting enough for the list may go to
	 [email protected])

Back to archive top level