tlhIngan-Hol Archive: Sun Apr 03 06:36:40 1994

KSRP: Hamlet 1:1

I've finally finished translating Act 1, Scene 1 of _Hamlet_, so before I
send to SarahEkstrom for the KSRP, here it is, submitted for your approval,
or at least for your commentation.

As you may know from the majority of my Klingon text, I try to get by without
using any punctuation whatsoever, as it is never used in canon, by simply
writing only one sentence per line. Here I had the problem of sentences that
just didn't quite fit on one line, and dividing them up into multiple
sentences had the effect of choppiness, so I relunctantly chose to add a . at
the end of each sentence.

(BTW- My feelings toward punctuation: If it does exist in Hol, it is one of
those "details of {pIqaD}" that Okrand never describes. I doubt that it would
resemble our system of punctuation very closely. Klingon structure does not
need it nearly as desperately as English. Try writing any substantial amount
of English text with no commas, and you'll see what I mean. The only use of
it I can think of is to seperate a subordinate clause from the main one,
since the subject of the first and the object of the next might be confusedly
interpreted as a N-N construction.

{mejDI' Da' qama' vIbach}
"As soon as the corporal leaves, I shoot the prisoner."
"As soon as he/she leaves, I shoot the corporal's prisoner."
"As soon as the corporal's prisoner leaves, I shoot him/her.")

Also, look for two words in particular:
1) {Son} - I couldn't tell whether it meant "relieve (from duty)" or
"relieve" as in "allow to relax". I considered the former meaning more useful
to Klingon society, so that's the way I used it.
2) {yoDneghDogh} - This is a neologism for "cannon fodder". If anyone has a
better way to express this, I'd like to know.

Also, look out (if you're previously familiar with _Hamlet_) for any
"creative liberties" I might have taken, when there wasn't an appropriate
Klingon word available. For example, "the sheeted dead / did squeak and
gibber..." came out as {ngojchoHlaw' lommey}. There are several other
occurences of this, which I'll leave for you to find.

I'm interested in any and all feedback on the clarity of this text, as well
as ways to better express the intended meaning where the text is not clear.

And now for our Feature Presentation
yIlaDchoH

Hamlet 1.1

[tengchaHDaq *'elSInor*Daq
'avwI' yaHDaq
lurgh pImvo' 'el *bernaDo'* *vanSISqo'* je.]

ber: ghoS 'Iv.
van: Qo' jIH'e' HIjang.
ber: taHjaj ta'.
van: *bernaDo'* SoH'a'.
ber: ghaH jIH.
van: bIpaSbe'chu'.
ber: DaH qaS ramjep.
     Hurvo' yIjaH 'ej yIQongchoH.
van: choSonta'mo' qatlho'.
     bIrqu' naDev 'ej jIroplaw'.
ber: bI'avtaHvIS tamtaH'a' ghu'.
van: Qong Hoch.
ber: vaj yItlheD.
     jI'avtaHvIS mutlhejbogh *HoreySo'* *marSeluS* joq
     Daghomchugh vaj tIra' tugh pepaw.

['el *HoreySo'* *marSeluS* je.]

van: chaH vIQoylaw'.
     pemev 'ej pengu''egh.
Hor: jupna'lI' maH.
mar: ta' matlhwI' maH je.
van: jIQongchoHpa' Savan.
mar: pIvan je.
     DuSonta' 'Iv.
van: muSonta' *bernaDo'*'e'.
     wa'leS Saleghqa'.
     ['elHa'.]
mar: *bernaDo'* pIvan.
ber: toH tlhej'a' *HoreySo'*.
Hor: loQ.
ber: *HoreySo'* *marSeluS* quv je Savan.
mar: toH DaHjaj ram narghqa'pu''a' Dochvam.
ber: wej vIlegh.
mar: jatlh *HoreySo'* ngeb neH.
     'ej Dochvam'e' cha'logh wIleghpu'bogh maH HarQo'.
     vaj ma'avtaHvIS nutlhej.
     narghqa'chugh Dochvam'e' qa''e' vaj mInmaj 'oljaj
     'ej 'oHvaD jatlhjaj.
Hor: wejpuH narghbe'.
ber: maba'jaj
     'ej nuHarQo'qu'bogh teSlIjvaD
     wanI' jum'e' cha'logh wIleghpu'bogh
     wIja'jaj.
Hor: vaj maba'
     'ej *bernaDo'* lut wI'Ij.
ber: wa'Hu' rep wa' chal Daqvetlh cheghDI' Hovvetlh-

['el qa'.]

mar: yItam. yIqagh'egh.
     naDev chegh 'e' yItu'.
ber: Heghpu'bogh ta' rur.
mar: bIval *HoreySo'*.
     vaj 'oH yIjatlh.
ber: ta' rur qar'a'.
     yItu' *HoreySo'*.
Hor: rurchu'.
     muvuQ 'ej mughIj.
ber: jatlhqanglu'.
mar: yIyu' *HoreySo'*.
Hor: qatlh ram poHvam Daqagh SoH
     HoSghajbogh 'ej quvbogh ta' DarurtaHvIS.
     yIjatlh SoH qara' jIH jay'.
mar: tIchlu'.
ber: DoH 'e' yItu'.
Hor: yIratlhtaH.
     yIjatlh. yIjatlh.
     yIjatlh qara'.

['elHa' qa'.]

mar: loj 'ej jangQo'.
ber: toH *HoreySo'* bIQom qoj bIbItlaw'.
     teH Dochvam 'e' DaQochbe''a'.
     chay' Daqel.
Hor: ghuy'cha' Dochvam lubejbe'pu'chugh mInwIj
     ghaytan vIHarbe'.
mar: ta' rur'a'.
Hor: ta' rur pup law' bIrur'egh pup puS.
     *norwey* SuvtaHvIS Sutvetlh rap'e' tuQ ta'.
     chuchDaq *pola'*ngan 'ong HoHtaHvIS mIvvetlh rap'e' tuQ ta'.
     Huj.
mar: wa'Hu' cha'Hu' je qaSDI' repvam Hurgh'e'
     yaHmaj juS Dochvam jum tamchu'taHvIS ghu'.
Hor: qummajvaD maQmIgh 'oSlaw' Dochvam'e'.
mar: toH HIja' SovwI'
     qaStaHvIS ram Hoch qatlh puH lu'avnIStaH mInwIj Dugh.
     qatlh beH'a' law' luchenmoHlu'lI'.
     qatlh noHnuH law' lumechlu'lI'.
     qatlh Duj chenmoHwI' law' lumuvmoHlu'lI'.
     qatlh Hogh naQ jaj naQ SuvbeHchoHlaw'lI' vumqu'bogh puHmaj.
     'e' Sov 'Iv.
Hor: 'e' vISov jIH net joS.
     Hay'chuqmeH DaH Heghpu'bogh ta'ma'
     qaDba' *norwey* che'bogh *vortIbaS*.
     Hay'chuqtaHvIS *vortIbaS* HoH ta'ma' yoH'e'
     *Hamlet*'e' maqqu'bogh wo'maj.
     batlh chut pabmeH QapwI'vaD puHmey naQ jeghnIS *vortIbaS*.
     puH law' SuDta' je ta'ma''e'
     'ej batlh chutmo' Suqqu'qa' *Hamlet*'e'.
     Qu'vaD yoDneghDogh lumojbogh mangmeyHey po'Ha'
     lIqlI' *vortIbaS* Qupqu''e'.
     Heghmo' vavDaj puHvetlh SuqHa'lu'pu'bogh
     ghajqa'meH qummaj noD.
     'e' nablaw'mo' *vortIbaS* puHmaj lu'avnISlu'.
     nom noHHey qeqmeH Hubbeqmaj meq 'oHlaw'.
ber: ghaytan bIlughchu'.
     ma'avtaHvIS yaHmajDaq yIt ta' rurbogh qa'.
     maQmIghna' 'oS.
Hor: yab nuQ qay'wI'vam mach.
     QaptaHvIS *roma'* 'ej cheptaHvIS
     *yulyuS* HoSqu''e' tugh luchutrupDI' QoSwI'
     nIjchoHlaw' molmey 'ej ngojchoHlaw' lommey.
     pumtaH chunDab 'ej SIStaH 'Iw.
     maQmIghmeyna' 'oS Hochvam
     qIjchoH maS'a' SeHbogh *neptun*.
     qummajvaD Sungma'vaD je DaH maQmIgh'e' 'oSbej ghu''a'vam.

['elqa' qa'.]

     pejatlhQo'. toH narghqa' 'e' yItu'.
     vIchol 'a muQaw' chaq 'e' nID.
     yIratlh qa'Hey.
     ghogh Dalo'laHchugh qoj bIchuSlaHchugh vaj HIjatlh.
     DuHchugh bIleSlaHmeH qoj jIquvlaHmeH vay'
     yIvang 'ej HIjatlh.
     qummaj SanHey DaSovchugh
     vaj chaq 'oH'e' wIbotmeH HIja'.
     ghor bIngvo' Huch Da'avpu'bogh nIHlu' rIntaHchugh
     vaj HIja' jay'.

[jach po maqwI'.]

     ratlh 'ej jatlh.
     'oH yImev *marSeluS*.
mar: bachmeH HIchwIj lo''a'.
Hor: 'e' yIvang mevQo'chugh.
ber: naDev.
Hor: naDev.
mar: loj.

['eHa'qa' qa'.]

     wIrIQmoH 'e' wInIDmo' wItIchlaw'.
     SIp wIrIQmoH ngeD law' qa' wIrIQmoH ngeD puS.
     wIbuQmo' neH Haghlaw'.
ber: jatlhrupDI' po maqlu'.
     po maqlu'DI' DIvwI' Da.
     jatlh joSwI' po maqwI' ghogh jejmo' vem pem qa'.
     taghpa' pem qo'maj Datvo' cheghnIS lom qa' Hoch.
     'e' vIHonHa' jIH 'ej 'e' toblaw'pu' qa'vetlh.
mar: jachDI' po maqwI' ngab.
     jatlh je joSwI' puS qaStaHvIS pem'a' quv nungbogh ram'e'
     jachtaHqu' po maqwI'.
     vaj qo'majDaq lengqang pagh lom qa'.
     HIvqang pagh yuQ qoj pagh maQmIgh leghlu'.
     tamqu' poH 'ej QaQqu'.
Hor: 'e' vIQoy 'ej loQ vIHar.
     HuDvetlh HopDaq ba'law' po Hov'a' Doq.
     ma'av 'e' wImevjaj
     'ej *Hamlet* QupvaD Dochvam wIleghpu'bogh wIja'.
     ghaHvaD jatlhqangbej maH nujatlhQo'qu'bogh qa'.
     ghaHvaD 'oH wIlIH'a' 'e' boghIb'a'.
     Qu'vam'e' luruch'a' jupna'Daj maHbogh.
mar: 'e' wIruchjaj.
     Ha' DaqDaj vISov.