tlhIngan-Hol Archive: Tue Apr 10 11:11:53 2012

Re: [Tlhingan-hol] nuq bop bom: 'ay' wa'vatlh vaghmaH Hut: <SuDrup>

ghunchu'wI' 'utlh ([email protected])

On Sun, Feb 19, 2012 at 10:31 AM, Qov <[email protected]> wrote:
> mI'qu'ta'mo' yonDI' 'eSSIm, Mahoun retlhDaq ba'choH. ghaH poS DeS nuDqa'
> Mahoun. pagh tu'laH 'ej qaStaHvIS wejmaH wej DISmey pagh tu'ta'. DeS Hot
> 'eSSIm 'ach De' 'aplo' tu'laHbe' je. Mahoun DeS lon 'ej qab nuDchoH. rol
> ghajbe'mo' puq woS ghaj 'ach yachtaHvIS lubejtaH loD mInDu'.

(yapbe' tlhIngan Hol mu'tay 'e' chupDI' vay', jaS ponbej lutvam.)

> loD nov
> SaHqu'choHpu' QIp 'eSSIm, 'ach chaq ghaHvaD qaq nov.

pabbe' mu'tlheghvam. narghta''a' <-mo'>?

> jatlh 'eSSIm, "ben 'ar
> bIboghpu', Mahoun?[160]" nenchoHDI' 'ej qanchoHDI' yelwIyyItngan, tlhIngan
> rur 'e' SIv.

tlhInganvam yIn poH wISovbe' je. <nI'be' yInmaj 'ach wovqu'> bomlu'.
qanqu'choH qor qang qolotlh je; nI'bej yInchaj'e'.

> jatlh Mahoun, "loSmaH Hut ben jIboghpu' 'ach pegh vIghaj. loSmaH jav DISmey
> neH vISIQpu'. wa'logh jIHvaD poH ngajmoH gho'Do. qaStaHvIS wej DISmey wa'
> jar neH vISIQpu'. jIqanbe'."

ngerwIj tlhoch lutvam. DISmey lIjpu' Mahoun 'e' vIQub. SIghpu'bogh
tuQDoq'e' vIlIjpu'be' jIH.

> rurbogh lutmey Qoypu' 'eSSIm. jatlh "bIqID'a'?"
>
> jatlh Mahoun, "ghobe'. jIvIt. motlh lutvetlh vIja'be' 'ach peghmey DamuSmo'
> qaDIS."[186]
> [186] Maybe you won't like the auditor as the object of DIS, but as what we
> call the direct and indirect object are kind of fluid with nob, or ghojmoH,
> I'm okay with this, but understand if you don't like it.

It also matches the {qajatlh} "I speak to you" pattern. It might not
be exactly according to the first rules of grammar laid down in TKD,
but I don't think there's any reason for complaint.

> yotlhDaq QotchoH Mahoun. 'engmey bejlaw'taH. QotchoH je 'eSSIm.
> lugh Mahoun. Hoch peghmey Sov neH 'eSSIm.

potlhbej Sov. 'a lI'laH je peghmey. rut tung vIt.

> pay' jatlh Mahoun, "tujoy,
> yuQwIjDaq jIHqa'taH De' teq Qel 'e' vIDIl. qangeH."

Huch qel 'e' vIparHa'.

> 'eSSIm bItmoH qech. teqlu'DI' SaHtaH neHlaw'. qatlh? De' nIHlaHbe'meH vay',
> pagh MahounvaD Qobbe'meH ghu'? De' Sov neHbe'mo'? Sovchu'be'. nuq qonta'
> vavDaj, QelvaD De' 'aplo'vetlh nobpa'?

De' neH ngeHchugh, laDlaH vay'. 'aplo''e' ngeHchugh, nIHlaH vay' pagh
chIllaH. 'eSSIm bIt vIyaj.

> jangbe'taHDI' 'eSSIm jatlhqa' Mahoun, "vIt Qel 'e' DaHar'a'?"
>
> vIt 'e' Har 'eSSIm. Heghbejpu' tarven. SaHbe'chugh De', qatlh Haq 'e' Sap
> Qel? jatlh, "HIja'. vItlaw'."

nepmeH Qel meq tu'lu'be'law'...'ach HoDDaj vIqelnIS.

> Saghqu' Mahoun. jatlh, "yIntaH 'e' vISIv."
>
> jatlh 'eSSIm, "chay'?"
>
> jatlh Mahoun, "<vIQorghpu'> jatlh Qel. Qorghpu'chugh chaq yIntaH ghaH puq
> je." toH 'eSSIm vav bopbogh mu'mey Qoybe'pu' Mahoun. qama' yatlh qeltaH.

yelwIyyItngan San SaH net chaw'ba'.

> chaq vIt, chaq bangpu'Hey nuQmeH ja'pu' neH. SuDrup 'eSSIm.

(SuDtaH Mahoun.)

> bangDaj 'uchchoH
> 'ej yotlhDaq QottaHvIS nga'chuq. ghaytan jIHtaH Farsajii 'ach SaHbe' 'eSSIm.
> bejtaH neHchugh HungpInvetlh vaj ghalchoH 'e' tul 'eSSIm.

(SuD ghalwI'.)

> SuvtaHvIS po'qu'be' Mahoun 'ach latlh laHmey ghaj.

I hate to sully such a tender (and risky) scene with criticism, but
{ghaj} is a disappointingly weak verb to end with. What do you think
about {'agh} or {tob}?

-- ghunchu'wI'