tlhIngan-Hol Archive: Wed Oct 07 14:54:44 1998

Re: Las VegasDaq ghom tlhInganpu'

mujang charghwI':

> On Tue, 6 Oct 1998 16:15:46 -0700 (PDT) Robyn Stewart
> <[email protected]> wrote:
>>
>> jatlh HoD,
>> <meHDaq bIlIgh DaneH'a' mapuvchoHtaHvIS?> jIyay'!!!!
>> vIneHqu'bejqu'!
>
> meHvamDaq quS lo'be'lu'bogh tu'lu'pu''a'? SupuvtaHvIS
> bIQamnIS'a'? QamnIS latlh?

*Airbus* meHDaq wej quSmey lutu'lu'.  HoD quS, yaS wa'DIch quS je
'emDaq jojDaq je quS wejDIch tu'lu'.  quSvetlhDaq ba'be'lu'taHvIS quS
'oHbe'.  vIlo'meH vIpoSnISmoH.  *jumpseat* ponglu'.  chaq *pick-up
truck*Daq rurbogh quS Daleghpu'.

meHDaq jIpawDI', *jumpseat*Daq ba' HoD puqbe'.  mejqang ghaj.  much
bejmeH ghaH raQpo' 'ay'Daq ba'.  ghaytan pIj meHDaq lIgh ghaH 'ej
ghaHvaD much Daj law' 'engmey Daj puS.

maQambe'bej SaqHa'taHvIS Duj.  ba'nIS Hoch.  jIba', 'ej qoghmey
vIlo'meH mIw vISIm. botlhwIjDaq qogh vIQey'moH 'ej volchaHDu'wIjDaq
cha' qoghmey vIQey'nISmoH je.  wa' janDaq rar qoghmey.  vIlIStaHvIS
jatlh HoD, <qogh Seghvetlh Dalota''a'?>  muqawmoH *Vrenn Qup.
boqaw'a'?  *John M. Ford* paq  _The Final Reflection_ vIqel.  juHDaj
mejtaHvIS Vrenn, toQDujDaq lIgh 'ej qoghmey nIb lo'nIS.

[Qey' or Qey?] - I mean "be tight"  - I may do up my seatbelt, but
when it comes to Klingon I'm always flying without a net. :)

>> Duj 'o'Daq 'aHwIj vIlon 'ej meHDaq jIba'.
>
> meHDaq bIba'chugh vaj nuqDaq ba' HoD yaS wa'DIch je?

quSmeychajDaq ba'ba'.  rut muD Duj meHDaq loS quSmey tu'lu'.  pIj
latlh quSmeyDaq ba' qeqlI'wI'pu' nuDwI'pu' joq.  rut pa' ba' raQpo'
Do'.  qamer'a'?  machqu'chu'be' meH.  qamDu'wIj 'etDaq wa' SeHlaw
bobcho' tu'lu'.  loQ 'uSwIj DuQ <SaqmeH luch> chach chu'wI', 'ach pagh
vInIS.

[<SaqmeH luch> - Do as I say not as I do: this is a poor, overly
literal translation, but until Okrand gives us WHEEL I'm kind of stuck
for a way to describe the emergency landing gear handle without
cheating or writing a paragraph. "landing gear" works in English
because it's the established way to refer to the wheels and the struts
that they lower from the aircraft on. But 'landing equipment' means
the same thing and could as easily refer to flaps, runway lighting,
indeed anything on the landing checklist.]

>> jIbuSchu'mo', HoDvaD jatlh
>> yaS wa'DIch, <nom ghojlaw', yIyep, chaq Duj nIH 'e' Hech>.
>
> 'e' DaneHbe'ba'. wagh nIn.

teHba'.  'ej juHwIjDaq vIverghlaHbe'.  naDev Duj qach lojmIt
veghlaHbe' *Airbus*.

[vegh, for anyone who's not been here over a year and is still
following this (majQa'!  if you are), means "go through (an existing
aperture)." ]

>> tlhoS
>> puv'eghchu' Duj 'ach laHmeyDaj muchmeH, SeH'eghwI' chu'Ha'
>> HoD.
>
> navmey vIlaD 'e' vInaj: be' 'IHvaD Doj'eghchoHmoHtaHvIS HoD, Duj
> Qaw'lu'pu' 'ej Hegh cha'vatlh raQpo'...

jIHaghqu'.  ghu' Dalach.  chaq ghu' lach lutwIj.  Dujmo' Ho'ba' Hoch
HoD net Sov 'ej muchlaHDI' 'eb jon.  Duj ra' HoD net chaw'pa', Duj
puvnISlaHchu' HoD Qapbe'taHvIS Duj SeH'eghwI'.  tobnISchu'. chaq <toH,
Dal lurghvam. DayoymoHlaH'a'?> jIjatlhnIS. mubelmoHmeH vangchugh,
jIQobbej! :-!

>> Duj lumuch 'e' lutIvba' yaSpu'. lengvetlh vItIvqu'!
>
> ghaytan SoHvaD Duj lumuchmo' chaHvaD vay' Damuch neH yaSpu'.

DaHar'a'?  wanI' DunHa'choHmoH qechvetlh.  vIHarbe'.  Hem neH yaSpu'.
DochDajmo' Hemchugh vay' 'ej Dochvam DaHo'qu'chugh DuparHa'qu' HemwI'.

> Do' qoH SoHbe'. Huch rur 'IHlaw'ghachlIj. SoHvaD Dochmey le'
> je'laH.

vay' vIchav vIneHchugh vIchavlaH 'ach chavbe'law' qabwIj. Dochmey le'
je'laH qabwIj DaHarchugh chonaD.

> jI'IHbe'ba'. Huchqoqvam vIghajbe'. meHDaq jIba'be'ba'.

bIngotlhchugh 'ej bIDachHa'chugh 'ej tuchbe'chugh malja' (tuch
*United*, *American* je), chaq meHDaq bIba'.  yInID!

>> vIpepchoH. SomrawDu' ghajbogh Qov boHar'a'? :)
>
> ghu' DatIvmo' jIQuch. loQ jIchImchoHlaw' 'ach jIQuch. jIlop
> vIneH je. vay' vISam. tugh jIlop. mumevlaH pagh.

Las vegaSDaq mutlhejbe' loDnalwI'. lopno' tIvmeH, 'utbe' bang.  pa'
Samchuqlaw' nuv law'. yatlhchoHbe'meH jan nejbogh nuv'e' vItu'.  Do'
ghaH: janmeyvetlh law'qu' ghajbogh nuv Sam.  nabnIS tlhIngan nong.

[Oops! I almost mistyped that <yatlhbe'choHmeH>.  A little exercise on
the vital importance of rover placement.  See the difference?!)

>> SKI: Qov went for an airplane ride to Vegas, where she was inspired
>> by a well-built Klingonette.
>
>Klingonette? Was she a midget?

Not by any means. :)  Just part of my attempt to cram the essentials
of the story into as few words as possible, with maximum implications.

Ack, this is long and it's mostly Klingon, but it isn't crammed with
references to things that happened at qep'a'.  It's also a little
redundant because I over answered things.  If you have no trouble with
word order and understand suffixes and prefixes thoroughly you should
be able to follow it.  Just find all the parts of a sentence and
figure out what means what. I've interspersed a few explanations.
Once a BG ... :)
==
Qov - pab 'utlh