tlhIngan-Hol Archive: Tue Nov 15 16:30:14 2011

Re: [Tlhingan-hol] nuq bop bom: 'ay' chorghmaH wej: <'e' tul pagh tlhIngan>

Qov ([email protected])

At 12:46 15/11/2011, you wrote:
On Mon, Nov 14, 2011 at 8:24 PM, Qov <[email protected]> wrote:
> tlhuHmeH vumqu' ro SomrawDu'.

Do'Ha'. Qapbe'chugh 'Iw, pe'vIl tlhuHlaH vay' 'ach QaHbe'taH. leSchugh
SIQwI' ghaytan 'arghbe' 'e' HarQo'.

porgh ponlaHbe' SIQwI'. DaHjaj 'Iv jenDaq jIvumtaHvIS mujatlhmoHtaH muD Duj SeHwI'pu'. tlhonDu'wIjDaq ghoSmo' yInSIp 'ochHomwIj jIjatlhtaHvIS muD motlh vItlhuH. jIjatlhbe'choHDI' jIHobchoH. yInSIp SuqmeH mIw Sovmo' porghwIj, Hob. tlhonDu'Daq yInSIp Suq 'e' HarQo'.

> volchaHDajDaq qat. meH lu'el. "mIch wejvaD yIntagh yImobmoH. mIch wa'vaD
> mIch cha'vaD je yInSIp yIghurmoH. cha'maH Hut vatlhvI' yIwIv." jatlh HoD.

('ach mobDI' mIch wej yIntagh, chay' latlh mIch SIghlaH muD ngeb
SeHmeH pat? mIchvamDaq 'oH, qar'a'? Qatlhba' yIbmey.)

HIja'. Qatlhqu' 'ach QIH lajlaHmeH Duj 'ogh.

> ghutar 'Iw Hotlh HoD 'ej Hotlh'egh je.

{Hotlh'egh je} is an interesting stretch of grammar. I think it works
-- there's nothing else it could mean in context except "he scanned
[himself too]" -- but I think there's a potential conflict between
using {-'egh} and applying an adverbial {je} to only the subject or
the object of the verb.

Could I not say:
ghutar HoH HoD 'ej HIq tlhutlh je.
ghutar HoH HoD 'ej nov qIH je Hota'ro'.

Does the verb that the je appends to have to have some relation to the previous verb or share subjects and objects? The second one seems pretty strange. but I'm sure I could concoct a context in which it made sense.

> jatlh HoD, "vISovbe'. Hota'ro', naw'meH lojmItvetlh yIpoSmoH."

qatlh DeghwI' ghongtaH'a' HoD? lojmIt 'emDaq SaHchugh tar, junnISba'
roptaHwI'. nuqDaq chach yInSIp pollu'? jIlaDtaHvIS jIbItqu'. SIbI'
logh mIv tuQ beq vIneH.

bIlugh Human luDabe'. rotlh neH tlhIngan. taS Haw' neHbe'. rIQmo' Hota'ro' tagh, ghaH neH SIgh 'e' Har HoD. not bIrmoHmeH taSmo' ropqu'choH beq 'e' legh. 'ej 'ay'vam bertlham DalaDDI' meqDaj Dayajpu'.

> ...lojmIt ngep ghutar...

cha'logh <ngep> lo'pu' lut. cha'logh mu'ghom vIlo'. wa'logh
vIlo'nISDI' jIqun'eghbe'. cha'logh vIlo'nISmo' jItuH. jItuHmo' ghaytan
reH mu' vIqaw.

yablIj DangepnIS, qar'a'?

> "HoD!" jatlh ghutar. "vIta'laH. leS 'e' yIchaw'."
> jatlh HoD, "meH yISeH. Duj toy'."

pay' vIttlhegh naQ vItlhoj. DaH HoD vIyaj.

maj. lut vIja'taHvIS qechmeywIj Dayajmo' chobelmoH.

muquvmoH Hoch lutvam laDwI'pu'.

- Qov 'utlh