tlhIngan-Hol Archive: Mon May 05 07:13:48 2008

RE: latlh

Steven Boozer ([email protected])

SuStel:
>Since I don't have my books with me, I can't quote the text that has
>{latlh} modifying a noun, but there is at least once instance of this.
>{latlh <noun>} "another noun" does appear. Perhaps {<noun> latlh} would
>mean something like "<noun>'s additional part" or something. Perhaps
>not. In any case, latlh is not acting like an adjective; it's a noun in
>the genitive construction.

{latlh} in canon:

latlh Datlhutlh'a'
Will you drink another one? CK

reH latlh qabDaq qul tuj law' Hoch tuj puS
The fire is always hotter on someone else's face. PK

latlh HIvje'Daq 'Iw HIq bIr yIqang!
Pour the cold bloodwine into another glass! (idiom) KGT

latlh HIvje'Daq 'Iw HIq bIr vIqang!
I pour the cold bloodwine into another glass! KGT

latlh?
And the others? ["The rest?"] ST5

Heghtay lulop latlh tlhInganpu'.  Heghtay luloptaHvIS chaH chaq bey SeQ lujach
other Klingons may perform a ceremonial howl or yell as part of the Klingon
death ritual. S31

beyHom bey bey'a' jachtaH latlh tlhInganpu'
others [i.e. Klingons] roar in a great crescendo. S31

Heghpu'bogh latlhpu' ghuHmoH bey. ghoS tlhIngan SuvwI' maq.
This yell ... serves to warn the other dead that a Klingon warrior is
coming. S31

tera' poH jaj wa', jar wa', jaj loSDIch, DIS wa'-Hut-Hut-chorgh:
HovpoHvetlh latlh nab yIHutlh
Save this Stardate: Sunday, January 4, 1998.  STX

yIntaH qIrq 'e' vIneH.  DaSwIj bIngDaq latlhpu' vItap.
Kirk I want alive. The rest I will grind beneath my boot.
("I want that Kirk keeps living. I will mash the others under my boot.")
(STConst p.232)

--
Voragh
Ca'Non Master of the Klingons