tlhIngan-Hol Archive: Sat Jan 13 17:33:16 2007

Re: <<-meH>> lo'bogh mu'tlhegh 'ay'mey'e'

QeS 'utlh ([email protected])

jIghItlhpu', jIja':
><not> yIjatlhQo'. DIp tlhejbogh <-meH> mu'tlheghHommey 'ej moHaq lo'bogh
>DIghaj. wa' 'oH <qaSuchmeH 'eb>'e'.

mujang Doq, ja':
>DIpmu'tlheghHomvamvaD Hal nuq? not vIleghpu'. 'I' rur 'e' vItulHa'.

ghobe'. MSN NewsgroupDaq much Okrand'e': {jIpaSqu'mo' narghpu' qaSuchmeH
'eb} "the opportunity for me to visit you has escaped" (January 18, 1998).

ghItlhtaH Doq, ja':
>DIp DaDelDI', ngajnIS DelwI'. Hol poD  yIlo'. moHaq yIlo'Qo'.

jIjangtaH, jIja':
>moHaq DIlo'laHtaH, 'ach wIlo'nISbe'. tlhoy HoSghaj <Qo'> 'e' vIHar.

mujang Doq, ja':
>maQochlaH. qay'be'. DIpvaD, moHaq vIjunlaH 'ej choyajlaH. DIpvaD moHaq
>Dalo'laH
>'ej qayajlaH. moH 'e' vIHar, 'ach pIj vIyajlaH.

DaH {-laH} Dalo'. QInlIj wa'DIchDaq bIjatlh {yIlo'Qo'}.

jIja'taH:
>As a point of style, you might want to consider using {vIneHchugh} here
>rather than {vIneHDI'}. The latter sounds odd to me here, like as though
>there were no logical connection between the two sentences.

jangtaH Doq:
>maQoch. rut DIp vIDel. DIp vIDelDI', ngoQmu'tlheghHom naQ vIlo' vIneH,

Please don't run noun-noun constructions together like this.
*{ngoQmu'tlheghHom} isn't a word; use {ngoQ mu'tlheghHom}. Otherwise you'll
make readers mis-read it (when I first read this, I had to go back and
reread this word - it interrupts the flow of the sentence).

>'ach jIqelqa'DI', vIlo'Qo'. latlh mIw vISam.
>chaq qaSchugh vay', <<-chugh>> vIlo', 'ach qaSbejchugh vay', <<-DI'>>
>vIlo'.
>qaSbej ghu'vam, vaj <<-DI'>> vIlo'ta'.

I don't believe that {-chugh} is opposed to {-DI'} in the same way as "if"
is to "when" in English. I understand English "when" as having two separate
meanings. There is the "definite-if" meaning, but there is also the "as soon
as it happens" meaning. In English they're closely linked, so the two
meanings are hard to disambiguate, but I believe Okrand's gloss of "as soon
as" marks {-DI'} out as being the second version, not the first. Substitute
"as soon as" for "when" in the English translation of your original
sentence, and you'll see what I mean.

jIja'taH:
>qech DaDel 'e' DanIDbogh vIyajbe'. qab nuq?

jangtaH Doq:
>chovnatlh qab: paw DanarghmeH Duj.

qabbe' chovnatlhvam. 'e' tob canon mu'tlhegh {jIpaSqu'mo' narghpu' qaSuchmeH
'eb}

jIja'taH:
>naDev potlh Hoch vuD. taghwI' vuD lo'laH law' pabpo' vuD lo'laH rap.

jangtaH Doq:
>nuqjatlh?

See HolQeD 13(1). Okrand explains several expansions to the {law'/puS}
construction there.

>bIpotlhlaw'. jatlhwI' neH jIH.

tlhoy choquvmoH 'e' vIHar. {{:)

QeS 'utlh
tlhIngan Hol yejHaD pabpo' / Grammarian of the Klingon Language Institute

not nItoj Hemey ngo' juppu' ngo' je
     - Ubykh Hol vIttlhegh

Advertisement: Fresh jobs daily. Stop waiting for the newspaper. Search Now!
www.seek.com.au
http://a.ninemsn.com.au/b.aspx?URL=http%3A%2F%2Fninemsn%2Eseek%2Ecom%2Eau&_t=757263760&_r=Hotmail_EndText_Dec06&_m=EXT

Back to archive top level