tlhIngan-Hol Archive: Thu Nov 13 09:47:36 2003

Re: Klingon WOTD: cheH (v)

> >This is the Klingon Word Of The Day for Wednesday, November 12, 2003.
> >
> >Klingon word:   cheH
> >Part of Speech: verb
> >Definition:     defect

ghel Quvar:

>chay' mu'vam vIlo'?  mumISmoH DIvI' mu'.

wa' Okrand chovnatlhna' tu'lu':

   wa'leS jIcheH
   Tomorrow I will defect. KGT

Do'Ha' lI'qu'be' chovnatlhvam.

>cheHlu'DI', vaj batlhHa' vanglu', qar'a'?
>tera' Hol mu'ghomwIjDaq jIlaD:  cheHchugh vay', jaghDaj vum.

DalaDchu''a'?

   "If someone defects, he works his enemy."

{jaghDaj vum}???

>maghwI' ghaH cheHwI''e'.  quv Hutlh.  jIyajchu''a'?

bIyajchu'.

Whether {cheH} can take an object (i.e. like a verb of motion) or a
complement with {-Daq}, is unknown.  For example, can I say:

   DIvI'may'Duj 'entepray'Daq cheHta' romuluSngan *Alidar Jarok* Sa'.
   Romulan General Alidar Jarok defected to the Federation starship Enterprise.

In fact, can you defect to a place/people/government in Klingon, or do you
have to break the idea up into two sentences?  E.g.:

   cheH romuluSngan *Alidar Jarok* Sa'.  romuluS Hov wo'vo' DIvI'may'Duj
    'entepray'Daq Haw'ta'.
   Romulan General Alidar Jarok defected.  He managed to flee to the
    Federation starship Enterprise from the Romulan Star Empire.

--
Voragh
Ca'Non Master of the Klingons

Back to archive top level