tlhIngan-Hol Archive: Mon Jun 16 21:01:52 2003

Re: QoQghom "Degh"

David Trimboli wrote:
tlhIngan SuvwI',

qajangpa' loQ qalughmoH. qatIch 'e' vIHechbe'; tlhIngan Hol laHlIj DaDub
'e' vIboQ vIneH neH.

----ghu' Daja' 'ach jIyajbe'law'.   ghu' yIlIj 'e' vIchup.  juplI' jIH 'ej QaHlIjvaD qatlho'qu'taH.

>Don't drop prefixes due to redundancy. Say /jIbepbe' . . ./, including the
/jI-/ again. We can probably chalk this one up to clipped Klingon, however.

DIvI' HolDaq "...and I must complain.  Well, not complain, but..." vIjatlhpu' 'e' vInIDpu'.  meqwIj 'oH mu'tlheghvetlh'e'.  qatlho'.

>The verb /ja'chuq/ "discuss, tell one another" is really the verb /ja'/
"tell, report" plus the suffix /-chuq/ "each other." As specified in TKD
section 4.2.1, /-chuq/ is only used with plural subjects (and it doesn't use
objects). You can say */Saja'chuqnIS/, because that's got a prefix that
indicates an object. Consider /ja'chuq/ a thing that multiple people do
together. One party does not do it to another.

jIHvaD QaghHomvam.  tlhoy mu'tlheghwIj vIHotlhbe' neH.  qatlho'.  jIyajbej.

> "Search for /yoH loD/." /nej/ isn't really the right verb here; try /qel/
"consider."

ghuy'cha'!  mu'tlheghwIj vIHotlhbe' je.  chutmeyvam vISov.  qatlho'.

> 'oHbe' "the Brave Man"'e', qar'a'?

"'oH "the Brave Man"'e'" vIHechpu'.

>I believe that KGT tells us (or maybe Okrand told us; I don't remember
exactly which) that /tlhob/ is used for making requests, whereas /ghel/ is
used for asking questions. You're asking a question, so you should say
SaghelnIS je
I also need to ask you,

qaltho'.

>jIyaj. 'a jIHvaD qay'be' <'ach>. jIHvaD qay'chu' <-be'>. *
jatlhlu'be'bej!

Qaghvetlh vItu'be'!  qatlho'.

jIQochbe', SuStel.  chong bom 'ej "Degh"vaD ngoDvetlh tlhojnIS maH.  reH jIHvaD lutmeywIj mu'tlheghmeywIj je yIbej.  qatlho'!

Klingon Warrior
taHjaj wo'!