tlhIngan-Hol Archive: Fri Jun 21 22:34:59 2002

Re: Translating vs. Thinking

ja' "Sangqar (Sean Healy)" <[email protected]>:
>Since there are even fewer exact concept matches between Klingon and English
>than between Spanish and English, or between Finnish and English, I respect
>anyone who has developed this skill in Klingon.  It really does require more
>than simple fluency (or even near-native fluency).

I've not yet seen anyone translate random speeches real-time *from* English
into Klingon.  English is a lot more complex, and I think it's a whole lot
harder to rephrase things on the fly than to apply common heuristics to the
much simpler and smaller collection of patterns that tend to be the norm in
Klingon.

To jump threads a bit, I think trying to translate Andrew's Klingon in real
time would be an extreme challenge.

>qaStaHvIS Hoch DIS wa'maH jaj leSpoH vIHev.  matay'DI' juppu'wI' jIH je
>HoqDaq wIjaHmeH vagh vIlo'.  DISvam qorDu'wI' vISuchmeH latlh vagh vIlo'.
>vaj qep'a'Daq vIjaHlaHbe'.  chaq DIS veb qep'a'vaD wej jaj vIlo'laH (Huch
>yap vIghajchugh).

Daghajjaj!  DaH yInab.  qep'a'Daq SoHtaH DaneHbej.

>mujatlh wa' jupwI': <<tlhIngan Hol vIHaD vIneH, 'ach poH vIghajbe'.>>  Qu'
>ghaj, be'nal ghaj, cha' puq ghaj, vaj poH ghajbe'.

buD neH ghaH. ;-P  Qu' vIghaj jIH.  be'nal vIghaj jIH.  wa' puq neH vIghaj,
'ach puq vIghajbej.  tlhIngan Holmo' vIngotlh, vaj poH'e' vIghaj je 'e'
vIqaSmoH

>meqvamvo' be'nal vIghajbe'.

meqna' 'oHbe' meqqoqvetlh'e'.  poH natlhbe' be'nal.  poH DunmoH.  poH
naQmoH.  poH pupmoH.

>(latlh meq vIghaj je: muneHbe' be' vIneHbogh.  'ach latlh lut 'oH.)

lutvetlh vIyajlaw'.

-- ghunchu'wI'

Back to archive top level