tlhIngan-Hol Archive: Thu Mar 22 05:05:17 2001

Re: KLIC: <telescope>wIj chu'

lab ghunchu'wI':
>ja' Qov:
>>Doj. Daqmey'e' not Suchpu'bogh  Humanpu' DaleghlaH.
>>[Impressive. You can see places that humans have never visited.]
>
>motlh Hoch pem Hov Sum vIleghlaH jIH.  not pa''e' Suchbej Human.
>motlh Hoch ram Hovmey Hop vIlegh.  vIleghmeH jan le' vIlo'nIS.

jIHvaD Daq'e' 'oHbe' Hov'e'.  qul neH 'oH.  'ach telescope lo'DI' vay', maS
yuQ je leghlaH.  ghor vIleghlaHchugh, pa' jIyIt 'e' vIqellaH.

[To me, a star is not a *place*.  It's only fire.  But if someone uses a
telescope, he can see planets and moons.  If I can see a surface, I can
think about walking there.]

>>chorgh ben Hov bejmeH yaHDaq jIvum.
>
>De'vetlh vISovpu'be'.  nuq 'oH Qu'lIj'e'?

De' vIvu'.  qaStaHvIS loS jarmey pa' jIvumtaH.

[I managed information.  I worked there over a period of four months.]

>>not tlhoy tIn <telescope>.
>
>Dejchugh, tlhoy tInpu'.

Dejchugh loSpet moj.  rut wanI''e' waQbogh qIb leghmeH, loSpet lulo'
tejpu', qar'a'?  Hov tIHmey SIghmo' tlham qaS.

[If it collapses, then it will become a black hole.  Sometimes scientists
use a black hole to see a phenomenon which is obscured by a galaxy, don't
they?  It happens because gravity bends a star's rays.]

>>not tlhoy Hurgh ram.
>
>He wovmoHwI'mey vImuS.

'e' vIghoj, pa' jIvumtaHvIS.

[So I learned, while working there.]

>>qaStaHvIS yInwIj, wa' maS neH vIleghpu'.
>>[In my life, I have only seen one moon.]
>
>Hov bejmeH yaHDaq bIvumta' 'ach "Jupiter" maSmey Daleghta'be''a'?

Se'/chaDvay' lo'bogh <telescope>meyvetlh vISovbe', 'ach De''e' lulo'bogh
QulwI'pu'wI' luboStaH De'wI'mey. wa'logh jIjatlh: qatlh pem SaH Hoch?  ram
Suvumbe'?  jang ram De' boS luch.  pem wIpoj.

[I don't know the frequency those telescopes used, but the data the
researchers used was collected by computers.  Once I asked, why is everyone
here in the daytime, don't you work at night?  They answered that at night
the equipment collects information.  They analyse it in the daytime.]

>HISuch.  "telescope"-wIj lutlh wIlo'.
>
>SoHvaD loS maSmey vI'ang.

QeD lut rur. :)

[It's like science fiction. :)]

po, muD Dotlh vISovmeHchu', po'wI' vIrI'.  yIQchugh muD, leghmeH chuqwIj
luSov luneH.  rut jeDmo' muD yIQ Dujmey Sum vIleghlaHbe', 'ach jIH DungDaq
maS vIleghlaH.  jItlhaQ vIneHchugh, jIjatlh: wej bIp *nautical mile*mey.
maS vIleghlaH.

[In the morning, in order to know the weather inside out, I call experts.
If the atmosphere is wet, they  want to know my visibility.  Sometimes as
the moisture in the air is thick, I can't see a nearby vessel, but above me
I can see the moon.  If I want to be funny I say, three hundred thousand
nautical miles.  I can see the moon.]
Qov

Back to archive top level