tlhIngan-Hol Archive: Mon Mar 26 20:37:40 2001

Re: KLIC: <telescope>wIj chu'

ja' Qov:
>>>not tlhoy tIn <telescope>.
>>Dejchugh, tlhoy tInpu'.
>
>Dejchugh loSpet moj.

loSpev Daqelbe'ba'.  vaj luSpet DaqawHa'law' neH.  'ach Dejbogh Hov tInqu'
vIDelbe'pu'!  HopwI' leghmeH jan vIbuStaH.

[You're obviously not thinking about quadrotriticale, so you apparently
just misremembered the word for black hole.  But I wasn't describing a
collapsing giant star!  I'm talking about a device to see the far-off.]

>rut wanI''e' waQbogh qIb leghmeH, loSpet lulo'
>tejpu', qar'a'?

qaSbogh wanI' 'oHchu'be' wanI'Hey'e' DaDelbogh.  Hopqu'wI' luleghmeH, pIj
qIb naQ'e' lulo'.  motlh yapbe' wa' luSpet tlham.

[The phenomenon which you describe isn't quite the phenomenon which occurs.
To see that which is really faraway, they often use a complete *galaxy*.  A
single black hole's gravity usually isn't enough.]

>Hov tIHmey SIghmo' tlham qaS.

qar.

[That's right.]

>>HISuch.  "telescope"-wIj lutlh wIlo'.
>>SoHvaD loS maSmey vI'ang.
>
>QeD lut rur. :)

QeD rurbe'.  QeD 'oHqu'bej.

[It doesn't resemble science.  It definitely *is* science.]

>po, muD Dotlh vISovmeHchu', po'wI' vIrI'.  yIQchugh muD, leghmeH chuqwIj
>luSov luneH.  rut jeDmo' muD yIQ Dujmey Sum vIleghlaHbe', 'ach jIH DungDaq
>maS vIleghlaH.  jItlhaQ vIneHchugh, jIjatlh: wej bIp *nautical mile*mey.
>maS vIleghlaH.

bInoychoHlI' 'e' vIpIH.

[I expect that you're becoming famous.]

HuDmey Hutlh SepwIj.  beQmo' yav, naDev loS qelI'qam 'oH 'aqroS leghmeH
chuq'e'.
wejmaH ben AlaskaDaq ghIQ QorDu'wI'.  pa' jen 'op HuDmey.  wa' jaj
nuHaghmoH muD Dotlh De':  javmaH qe'lI'qam 'oH leghmeH chuq!  pImbe' muD
Huv; DoS Hop tu'lu' neH.

[My area lacks mountains.  Because the land is flat, the maximum visibility
around here is only about five miles.  My family vacationed in Alaska
thirty years ago.  Some mountains there are high.  One day the weather
information made us laugh:  visibility was seventy-five miles!  The air's
clarity wasn't different; there was just a faraway target.]

Back to archive top level