tlhIngan-Hol Archive: Sun Apr 01 14:35:44 2001

KLBC: Qov qeqmeH mu'tlheghmey

Qov yIH mu'tlheghmey vImugh 'e' vInIDpu'.  jIqeqmeH QaQ
mu'tlheghmeyvam.  motlh tlhIngan Hol mu'tlheghmey neH vImugh.  tlhIngan
Hol vIlo'taHvIS vIjatlhlaHmeH, DIvI' Hol mu'tlheghmey vImughnISlaH.
chaq tlhIngan Hol vIghojchu'DI', qech vI'angmeH DIvI' Hol vIlo'nISbe'.
'ach DaH jIqeqnIS.

jImughchoH:

"It is said that tribbles can navigate perfectly."
chIjlaHchu' yIHmey net jatlh.

"In order to test that theory, we placed forty tribbles on the
starship."
ngervetlh wIwaHmeH 'ejDo'Daq loSmaH yIHmey DIlanpu'.

"The tribbles refused to cooperate."
jIjQo' yIHmey.

"This situation frustrated us."
numoghmoH ghu'vam.

"If you saw us pleading to the tribbles, you would laugh."
yIHmey DIqoy' 'e' Daleghchugh, bIHagh.

"Those stupid tribbles would frustrate you, too."
Qu'vam Data'nISchugh, nImoghmoH je yIHmeyvetlh QIp.

"Before the experiment ended, we had seven thousand tribbles."
mevpa' ngong, SochSaD yIHmey DIghaj.

"We could not find one tribble that could calculate a parallel course."
HeDon SImlaHbogh wa' yIH'e' wISamlaHbe'.

"Ferengis are smarter than tribbles."
verenganpu' val law' yIHmey val puS.

jIQIjchoH:

mu'tlhegh cha'DIch vImughmeH, <waH> vIlo'pu'.  <tob> vIlo'be', yapbe'mo'
wa' ngong tobmeH vay'.  yapbe' 'uy' ngongmey tobmeH vay'.

mumevmoH mu'tlhegh wejDIch.  vImughlaHbe'chu', 'ach jInIDpu'.  'op
mu'tlheghmeyvam rarlu'mo' poH qellu'DI', Segh Soch wot mojaq vIlo'be'
Hoch mu'tlheghmey vImughtaHvIS.

mu'tlhegh vaghDIch vImughtaHvIS, <qoy'> vIlo'meH mIw vISovchu'be'.
lugh'a' mu'tlheghvetlh?

mu'tlhegh javDIch vImughmeH latlh 'ay' vIchelnIS.

quS'a'Qob bu', qa'rIl puqloD

QInvam 'ay' Qav:  QInvam leghlu'chugh neH, DIvI' Hol vIghojmeH
jIqonlaw'!

Here's what I've tried to say:

I have tried to translate Qov's tribble sentences.  The sentences are
good for the purpose of practicing.  I usually only translate Klingon
sentences.  To be able to speak in Klingon, I need to be able to
translate English sentences.  Perhaps when I learn Klingon perfectly, I
will not need to use English to reveal an idea.  But for now I need to
practice.

I begin to translate:

[Here's how I believe my translations translate back to English]

"One says that tribbles are able to navigate perfectly."

"In order to test the theory, we placed forty tribbles on the starship."

"The tribbles wouldn't be cooperative."

"This situation frustrated us."

"If you had seen that we pleaded (with) the tribbles, you would laugh."

"If you needed to accomplish this mission, those stupid tribbles would
also frustrate you."

"Before the experiment ceased, we had seven thousand tribbles."

"We were not able to find one tribble who could calculate a parallel
course."

"Ferengis are smarter than tribbles."

I begin to explain:

To translate the second sentence, I used <waH>.  I did not use <tob>,
since one experiment is not sufficient to test conclusively.  A million
experiments is not enough to test conclusively.

The third sentence caused me to stop.  I was not able to translate it
perfectly, but I have tried.  Since some sentences are connected by
time, I did not use Type 7 Verb Suffixes on all the sentences.

While I translated the fifth sentence, I wasn't sure the procedure for
the purpose of using <qoy'>.  Is that sentence correct?

To translate the sixth sentence, I needed to add another component.

quS'a'Qob bu', qa'rIl puqloD

PS:  If this message is merely looked at, it seems that I am trying to
learn English!

Back to archive top level