tlhIngan-Hol Archive: Thu Jan 13 18:19:54 2000

RE: KLBC: rIQ'eghmoH tu'vel. taHlI' lut.

jatlh tuv'el:

> KLBC: rIQ'eghmoH tu'vel. taHlI' lut.
maj.

>>> wa'maHHu' bong rIQ'eghmoH.

jIjang. jIjatlh:
>> rIQ'eghmoH 'Iv?

> jIrIQ'eghmoH jIH.
> moHaq lugh vI'lo'pu' 'e' vIlIjbej.

'e' vIpIH. qaqawmoH neH.

> bong jIrIQ'eghmoHmo' Hoch jaj 'oy'qu' qIvwIj.
> jItorbe'.

bItor 'e' DawIvbe''a'? bItorlaHbe''a'?

> ngep'oS vItoS 'e' mu'oy'moH.

Sorry - you're trying to use <'e'> as a subject here, and it doesn't work.
How about <ngep'oS vItoSDI' jI'oy'> or <... mu'oy'moH qIvwIj>. Also, you are
speaking like a meqro'vaqngan. <ngep'oS> is used for "stairway" only in the
meqro'vaq Sep; everywhere else it is <letlh>. That's fine, but you should be
aware of the regionalism.

> qaStaHvIS poH nI' jIba'chugh 'oy'qa' qIvwIj.

vaj rut bIHu'nISba'.

> tagha' Qel vItu'nISqu' 'ach muj nuq 'e' Sovbe'.

The jury's still out over exactly what a question (muj nuq) as an object
means, but it's probably not what you have here. It's better to say
something like:

... 'ach 'oy'meH meq ngu'laHbe'.

> ghIq Hom tej ghaHbogh latlh Qel vIjaH.

You need an <-'e'> on <Qel> here since the verb <ghaH> is really a pronoun.

> ghorpu' qIvwIj Hom 'e' Harbe' Qelvam

maj.

The phrase <pel'aQ ghorpa'> - "before it breaks the shell" - implies that
<ghor> is "break (something else)" rather than just plain "break". It's
possible it works both ways, but most Klingon verbs do not. Thus you need to
say: <qIvwIj Hom ghorlu'pu' 'e' Harbe' Qelvam>. Good use of the perfective
<-pu'> here, by the way. Exactly what it was meant for.

> 'ach rIQlaw'pu' to'waQ 'e' Har.

Do'Ha'. This is probably not a good place for the perfective, though, since
<rIQ> means "be injured", which I see as an ongoing state - your tendon (or
ligament) is still injured.

> QIvwIj HotlhmeH <M.R.I.> jan lo'DI' ngerDaj'e' tob.

maj.

> 'e' qaSmoHpa' chaw'meH <insurance> ghom SutlhnIS Qel.

verengan Ha'DIbaH jay'!

> rIQpu'chugh qIvwIj to'waQ muHaqnISba'.

Do'Ha'. Again, probably no <-pu'> on <rIQ> here.

> rIQbe'pu'chugh to'waQwIj jI<exercise> neH.

'e' vItul. I think you need a <-nIS> on "exercise" here. And just using
"exercise" here was a good idea. <mI'> sometimes works for "exercise", but
definitely not in this case.

pagh
Beginners' Grammarian

tlhIngan Hol Mailing List FAQ