tlhIngan-Hol Archive: Sat Jul 17 17:06:56 1999

Re: qep'a' javDIch schedule posted

ja' peHruS:
><< >nuqjatlh?  nuq 'oS mu' {pawpu'ghach}?
>
> It has a literal meaning of "having arrived", which I might translate into
> more fluid English as "arrival".
>
> >DIp chu' chenmoHmeH mIwvam, wot mojaq Segh Soch ngaSDI', vaj ghu'vam
>vIparqu'.
>
> "In order for this procedure to cause a new noun to form, as soon as it
> contains a type seven verb suffix, thus I really dislike this situation."
>
> mu'tlheghvam vIyajchu'be'.  nuqDaq DIp chu' Dalegh?  ghu' Daqelbogh vISovbe'.
>  >>
>================
>mu' chu' 'oH mu' {pawpu'ghach}'e'.

wejpuH.  mu' chu' 'oHbe'chu' mu'na'vam'e'.
mojaqmey vIchelDI' neH, chu'choHbe'bej mu'.
chu''a' <vIchelDI'>?  ghobe'.
chu''a' <chu'choHbe'bej>?  ghobe'.
chu''a' <pawpu'ghach>?  ghobe'!

>naDev vIlegh.  qatlh Daleghbe'?

mu'vetlh vIleghbej, 'ach 'oH DabuS 'e' vIqelbe', chu'be'mo' 'oH.

>SoQ'a' mInDu'lIj?  mu'vam Da'oghpu', ghunchu'wI'?

Huj mu' <'ogh>.  chaq mu' vIchenmoHmeH mu' 'ay'mey vItay'moH.
vItay'moHtaHvIS, jIpabchu', qar'a'?
mu'na'vam vI'oghqu'be'ba'pu'.

>qabmaj tlhopDaq 'oHtaHbogh ghu''e' vIqel jay'.

ghu' Daqelbogh vIghovbe'taH.  HIchuH.

>maj.  mu' {pawpu'ghach} chenmoHmeH mIw neH vIpar.  vIchenmoHmeH, wot mojaq
>Segh Soch vIlo'qangbe'.  Qobqu' ghu'vam.

qatlh Qob?  yIQIj.  pIj mIwvam lo'lu'chugh, pIj QIvlaw' mu'tlheghmey.
'ach rut QaQ, 'ej rut qaq, qar'a'?

>The perfective in such a
>construction must indicate that the arrival has already taken place.

Thus I gave it a literal translation of "having arrived".  If it had a
"continuous" aspect like {-taH}, I would have translated it as "arriving."

>Klingon
>is not like another language any of us has ever encountered.  Still, I have
>trouble believing it is so different as to use Aspect markers within nouns.

maj.  yIHarqangQo'.  yImob'eghmoH.
nIteb Marc Okrand paQDI'norgh lajQo'bogh nuv yImoj.

A verb with verb suffixes is not a "new word", and Okrand says that using
a Type 7 aspect suffix with the Type 9 verb suffix {-ghach} is just fine.
If you want to reject Okrand's words again, be my guest.  But don't expect
many people to agree with you.

-- ghunchu'wI'

Back to archive top level