tlhIngan-Hol Archive: Thu Dec 02 12:19:23 1999

RE: vIttlhegh bolughmoH! (Soon to be KLBC)

jatlh qa'ral:

> vIttlheghmeyvam vISovchoH vIneH.  Do'Ha' *tlhIngan
> He'* paq vIHutlh.

Most of us call it <tlhIngan tIgh>, although an argument could be made for
<tlhIngan He>. Note that <He> has not <'>.

> jIbuD 'e' boQubbe'meH tlhIngan Hol
> vIlo'taHvIS vIttlhegh vImughta'. bolughmoH!

maj.

> If the {qIvon} is cold, the blood is hot.  [TKW p.174]
> bIrchugh (-DI'?) qIvon tuj 'Iw.

<-chugh>.

> To understand life, endure pain.  [TKW p.43]
> yIn DayajmeH 'oy' yISIQ!

maj.

> Don't just aim; hit the target!  [TKW p.191]
> yIQeqQo' neH, DoS yIqIp!

maj.

> The used kut'luch is always shiny.  [TKW p.103]
> reH boch qutluch lo'lu'taHbogh

TKW has <reH boch qutluch lo'lu'bogh>, and I have to agree that the <-taH>
is not necessary here. You don't have to use the qutluch *continuously* to
keep it shiny; every once in a while should do just fine.

> qen ja' Holtej 'utlh:
>
> > ...The only possibility that comes to mind is KCD.  What was
> > the name of the liquor that Gowron used to get information
> > from the bartender, after saying "there are always weapons"?
>
> chay' ja' ghawran?  reH nuHmey lutu'lu'?

If Gowron was speaking Klingon (and he likely was not), then it was probably
<reH nuHmey tu'lu'> - Okrand almost always seems to omit the <lu-> prefix
from <lutu'lu'>. Voragh can most likely confirm this.

pagh
Beginners' Grammarian

tlhIngan Hol Mailing List FAQ