tlhIngan-Hol Archive: Mon Aug 30 19:01:12 1999

RE: pab lugh'a' / KLBC

jatlh runa:

> "Telling jokes in the Big House"
> [I'm still trying to get back into
> learning Klingon, so I need a quick
> grammar check.]

lu'.

> bIghHa' SopwI'pa'Daq 'uQ SoptaH qama' chu'.
> [In the jail mess hall a new prisoner was
> eating supper.]

Given the nature of meals in prison, <SoplI'> would probably be better than
<SoptaH>. Otherwise good.

> pay' Qam wa' qama'.  jatlh "cha'maH cha'".
> [Suddenly a prisoner stood up.  He said,
> "twenty-two."]

> Hagh qama' Hoch.  Haghbe' qama' chu' neH.
> [All the prisoners laughed.  Only the new
> prisoner didn't laugh.]

<Hoch> goes in front of the noun it modifies.

> Qam latlh qama'.  jatlh "loS".
> [Another prisoner stood up.  "Four," he said.]

> Haghqu' qama' Hoch.  Haghbe' qama' chu' neH.
> [All the prisoners laughed a lot.  Only the
> new prisoner didn't laugh.]

Again, <Haghqu' Hoch qama'.>

> Qam qama' wejDich.  jatlh "wa'maH jav".
> [A third prisoner stood up.  He said, "Sixteen."]

> Haghbejqu' qama' Hoch.  Haghbe' qama' chu' neH.
> [All the prisoners roared.  Only the new prisoner
> didn't laugh.]

> maqochDaj Sum ghel qama' chu'.
> jatlh "nuq jatlh chaH? qatlh Hagh?"
> [The new prisoner asked his buddy who
> was near-by.  He said, "what are they
> saying?  Why are they laughing?"]

This should probably be <nuq lujatlh chaH?>.

> jatlh Sumbogh maqoch, "cha'maH vagh qID
> DISov neH.  mI' ghaj Hoch qID.  qID Daja'
> DaneHchugh vaj mI'Daj yIlo'."
> [Said the buddy near him, "We only know
> twenty-five jokes.  Each joke has a
> number. If you want to tell a joke, then
> use its number."

The <neH> here would be more appropriate after the <... qID> than after the
verb.

> cha'maH vagh qID qawchu'DI', qID ja'
> neH qama' chu'.
> [After memorizing the twenty-five jokes,
> the new prisoner wanted to tell a joke.]

maj.

> bIghHa' SopwI'pa'Daq 'uQ luSoptaHvIS,
> Qam qama' chu'.  jatlh "wa'maH wej".
> [In the mess hall of the jail while they
> were eating supper, the new prisoner
> stood up.  He said "Thirteen."]

This might be clearer with <qama'pu'> after <luSoptaHvIS>.

> tambejqu' latlh qama' Hoch.
> [All the other prisoners were totally silent.]

qatlh?

> nom ba' qama' chu'.
> [Quickly the new prisoner sat down.]

This is a perfect place for <-qa'>.

> maqochDaj tlhob, jatlh "qatlh Haghbe' chaH?"
> [He asked his buddy, "Why didn't they laugh?"]

> "bIqIDlaHba'be'qu' neH".
> [You just really don't know how to tell a
> joke very well.]

Weird combination of suffixes, but it works. Dunbej Holmaj, qar'a'?

This joke is particularly appropriate for Klingons, who as a whole seem to
have a few well known jokes. majQa'. jIHaghbej jIH.

pagh
Beginners' Grammarian

tlhIngan Hol Mailing List FAQ