tlhIngan-Hol Archive: Mon Nov 30 16:20:30 1998

Re: HoS Hal (was Re: Las VegasDaq ghom tlhInganpu')

On Wed, 25 Nov 1998 20:55:22 -0800 (PST) Alan Anderson
<[email protected]> wrote:

> >megh je'nISbe'lu'bogh tu'be'lu'.
>
> HochvaD teH ngoDHomvam.  chenmeH 'otlh boSwI', tarna' lInglu'.
> HoSna' natlhlu'.  jona' lo'lu'.

'e' vISov. watlhlaHbej pagh. wIv nIv vISam neH. qaStaHvIS wej
DIS juHwIjDaq 'ul vIlo'meH pagh nIn lo'lu'pu'. chaq cha'maH nem
'ul vIlo'taH 'ej nIn vIlo'be'ta'.

> >> motlh nIn vIlo'.  rut vIHtaHbogh bIQ vIlo'.
> >
> >roD HoS'e' lIngpu'bogh nIn pol neH vIHtaHbogh bIQ.
>
> chaq roD qaS ghu'vam, 'ach ghu'wIj 'oHbe'.
> rut 'op HoSwIj lIngpu' "Niagara" bIQtIq.

qubqu' *Niagara* ghu'. HochHom nuvpu'vaD ghu'vam tu'lu'be'.

> >> qay'be'.  lojchoHchugh "coal", nIn pIm tambej lIngwI' malja'.
> >
> >HoS lIngwI' jo' Dayajbe'ba'. bIQuchmeH qutlhnIS HoS. wa' nIn
> >neH lo'laH HoS qutlh lInglaHbogh jo''e'.
>
> not jIja' jo' rapDaq nIn pIm lo'lu'.
> lojchugh "coal", lI'be' "coal" lo'nISbogh jo''e'.

And your point is...?

> >qatlh tarna' DaHajbe'? Qaghchugh woj lo'bogh HoS lIngwI''e' vaj
> >Hegh Hoch.
>
> bIqarbe'.  qaSpu'qu' Qaghmey, 'ach mayIntaH.
>
> Qaghpu' "Three Mile Island".  'oHmo' Hegh'a' Hoch?  ghobe', Hegh pagh!
> Qughna' SIQbej "Chernobyl" -- Hegh beq law'.  "thyroid cancer" luSIQ
> wejvatlh puqpu'.  ghaytan rop je wa'vatlh latlh chun.  'ach Hegh'a'
> Hoch'e'?  ghobe'!

Qob ghu' 'e' luyajlaw' malja' qum je 'ach bIyajbe'law'.

> QobbejtaH jorpu'bogh "Chernobyl" woj choHwI'; Sumqu'nISbe'lu'.  'ach
> "Chernobyl"-Daq QaptaH jorbe'pu'bogh latlhmey.  SaH beq.  DughnIStaH,
> 'ach yIntaH.

QobtaH.

> >Qobvam DaghovlaHbe'chugh lojbe'. reH loStaH.
>
> Qob vIghov.  latlh vIghov je.  jorchugh laSvargh, Hegh nuv law'.
> Dejchugh "dam", ghaytan Hegh nuv law'.  qatlh woj'e' DaHaj?

I don't think you recognize the scale of the risk either in
terms of area or duration. None of these other dangers
concentrate the risk so effectively.

> >> wIchmey DaHarba'.  tar 'oHbe'.  jo' 'oH.
> >
> >qoH Qob DaDaba'. HoSghajchu' tarvam. wIch 'oHbe'bej.
>
> HoSghajchu'mo' jo' 'oH.  lI'qu'.  wImolchugh neH maDogh maH.
> ngoDvam Dalajbe'chugh, chaq "UV" 'otlh DaHaj je.

HoS wIlo'bogh wInupnIS. HoS wIlo'bogh wInupchugh vaj qay'be'choH
Hoch wIvmey. reH HoS wIlo'bogh wIghurchugh vaj qaychoH Hoch HoS
cham. HoS Hal wISamtaHvIS HoS wIlo'bogh wInupnIS. qay'taHghach
bID DabuSHa'.

Hoch HoS wIDIlnIS. DIlnIS bIQmaj muDmaj je. HoS wIlo'DI' Hoch
"cost"mey DIqelnIS.

> >> bIyajHa'.  bIQtIq tIn vIqel.  ngeng ngab vIqelbe'.
> >
> >bIQ HoS DayajHa'ba'...
>
> bIQ HoS motlh vIyaj.  qub ngengmey'e' tebqa'bogh nIn.
> motlh ngeng tebqa' bIQtIq.

ghobe'. roD QIt ngeng teb bIQtIq 'ach nom bIQ wIlo'. 'op HoS
lInglu' 'ach roD HoS polmeH neH bIQ HoS wIlo'. bIQ HoS lo'lu'meH
*Dam* chenmoHlu'. roD ngeng chenmoH *Dam*. 'ach roD HoS yap
lInglaHbe' bIQtIq. loQ QaH, 'ach qaStaHvIS pem, *air
conditioners* lo'lu'meH bIQ law'qu' lo'lu' 'ej qaStaHvIS ram naQ
ngeng tebqa'meH nIn lo'lu'.

> 'ach jIja'qa':  ngeng vIqelbe'.
> ngeng wuvbe' HoSwIj.  roD bIQtIq wuvbe' je, 'ach rut lo'pu'.

ummm. Excuse me, but if you look at the top of Niagara Falls,
you will find a rather large lake. Unlike most lakes, it is
large enough that the water level doesn't drop 20 feet a day in
order to run air conditioners and run aluminum refineries, so
the electric company doesn't have to pump it back up overnight,
as is commonly the case.

> >> ghobe'.  bIQ jenmoH pem tuj.  SeSHey moj bIQ'a' ghor.  SIS.
> >> chen bIQtIq.  HoS lIngwI' rIH vIHtaHbogh bIQ 'ej pumtaHbogh.
> >
> >qo'na' Dayajbe'. bInaj neH. QaplaHchugh qechlIj vaj lo'lu'ba'.
> >qechlIj lo'be'lu'. qoH  DaDabe' SoH neH 'e' DaHar'a'?
>
> HoSwIj'e' vIDelta'.  bIQ HoS vIqelDI', potlh "Niagara" bIQtIq neH.

Am I incorrect in associating Niagara Falls with the Great
Lakes? Perhaps I need a geography lesson. I had not heard of
the Niagara River. Please forgive my ignorance. That must be
quite a river. Big sucker.

> >jIjaHnIS. chaq jIchegh 'ach jImogh. bIQubHa'bejtaH.
>
> ngoDmeywIjmo' jIjeQ.
> Hoch ngoDmey vIqelbe'ba', 'ach lughbej ngoDmey vIqelbogh.

reH bIjeQba'. pagh tob ngoDvam.

> ** ** **
> ** ** **
>
> charghwI', qaHIvbe'taH 'e' DaSov 'e' vIpIH.
> mangach 'e' vItIvmo' neH QInmeyvam vItaHmoH.
> Daparchugh, jItamqangchoHbej.

mangach pIj 'e' vItIv je 'ach potlh 'op qechmey. HoS vISaHchu'.
potlhchu'. qay'qu'. qo' vISaH. maDoghqu' 'e' vIpIH. tugh
Qaghmeymaj DIDIlqu' 'e' vIpIHbej. Qaghmeymaj DInup vIneH.

I sincerely believe that if we continue to blindly trust
power related technology without much interest in reducing our
consumption, we will eventually find ourselves hitting a limit
that will be far more difficult to contend with than we would
have experienced had we applied a little more forethought. I'm
in favor of appropriate technology. Meanwhile, I don't see the
idea of perpetually producing more power so we don't have to
think about reducing our dependency upon it is sustainable.

We ignore a lot of the costs of our gluttony, but we likely
cannot perpetually continue to do so. This is not just a topic
of debate for me. It is a root level concern. I don't believe
that dilythium chrystals will ever give us safe, pollution-free,
limitless power with no consequences for having consumed it. I
believe that there is a cost for every form of power
consumption, and we should consume power and pay that cost, but
it needs to have a sense of balance and a more realistic view of
the long-term consequences of our choices. Reducing our mindless
consumption of huge quantities of power for little comforts is
like fiddling while Rome burns. We have a problem here which we
need to address and the problem is not solely with power
production. We need to better prioritize its valid use balanced
against the consequences of that use.

If you can't understand that, then this is a topic best not
discussed because it really can affect our friendship if it is
perpetually disregarded as an inaccurate opinion.

> -- ghunchu'wI'

charghwI' 'utlh

Back to archive top level