tlhIngan-Hol Archive: Sun Mar 02 18:23:04 1997

Re: Hol vIlo' (was Re: Holna' wIlo'bejtaH)

jIHvaD jang Joel Peter Anderson:

>>>I beg your pardon - in the right circumstance, I will correct the grammar.
>>
>> maj. 'ach ghu' lugh yIDel.
>	[good, but tell the correct circumstances]
>
>ghobe'.  DuDevjaj yablIj qa'lIj je.
>	[no. May your mind and spirit guide you.]

<nIDevjaj yablIj qa'lIj je> DaghItlhHa'.

Duj tIvoqtaH!

>>rut jIQuch. Hovmey vIvantaHvIS, jIQuch. be' 'IH DIr vIHottaHvIS, jIQuch.
>>vIng Human 'e' vIQoyDI', jIQuchHa'choH.
>	[DaQtIq's happiness seems to depend on material pleasures and the
>	absence of humans]
>
>bIDo'be'.  DuQuchmo'laHchugh Dochmey neH, vaj bIQuchchu' not.
>	[You are unfortunate.  If only things can make you happy, then you
>aren't really happy.]

<bIDo'Ha'. nIQuchmoHlaHchugh Dochmey neH, vaj bIQuchchu'be'.> DaghItlh 'e'
DaHech, qar'a'?

loQ choyajHa'. jIvangtaHvIS jIQuch.

>>toH! pab potlh law' meq potlh puS pagh meq potlh law' pab potlh puS?
>
>"Straw Man" "False Dichotomy" pagh Daghaj.
>	[DaQtIq appears to create a false dichotomy, reason or grammar'

You seem to misunderstand the Klingon. I would translate my question as:
"Is grammar more important than intention or is intention more important
 than grammar."

(btw, to conjoin nouns use in the either/or sense, use <ghap> not <pagh>.)

>parmaq potlh law'.  qorDu' potlh law'. lalDan potlh law'. pab potlh puS.
>	[Love matters much. Family matters much. Religion matters much.
>		Grammar matters little.]

I would phrase this differently to use Klingon grammar:

<potlhqu' ~parmaq~. potlhqu' qorDu'. potlhqu' lalDan. potlhbe' pab.>

Assuming <parmaq> is a noun, of course.

batlh potlh law' Hoch potlh puS.
- DaQtIq

Back to archive top level