tlhIngan-Hol Archive: Sun Jun 01 23:40:40 1997

Re: bIQ HoS

In a message dated 97-05-30 18:52:41 EDT, Qov writes:

<< bIQ HoS
 ======

 let nagh.  HoSghaj nagh.  HeDbe'.  nagh vo'DI' SuvwI', latlh nach
 ghormoHlaH.  nagh let law' tlhIngan Hom let puS. let nagh.

 pujlaw' bIQ. reH Haw'.  wutlhDaq So''egh. bIQ luvo' puqpu',
 HaghtaHvIS. tlhIngan 'Iw jeD law' bIQ jeD puS. HoSghajHa''a' bIQ?

 ghobe'. ghomDI' nagh bIQ je, Daj ghu'. let nagh 'ach tuvqu' bIQ.
 ba'taHvIS nagh, vangtaH bIQ.  nagh QarghHom teb bIQ.  taDDI' Sach.
 Qargh poSmoH chuch 'ej nagh ghorchoHmoH. QIt nagh let QopmoH bIQ.
 Halmey law' ngaS nagh.  motlh let 'ach rut tun. nagh tlhIlmey tun
 ngoSlaH bIQ. rut wutlhDaq DIS chenmoH.

 DISDaq pum tlhIl qengbogh bIQ'e'. pum. pum. pum. pumDI' qoj SaqDI'
 ratlh pugh.  vI'taH pugh.  DIS Dungvo' HuSchoH tlhIl tut.  DIS
 bIngvo' QamchoH tlhIl tut.  rut rarchuq 'ej DISDaq Qam tut Doj.
 ravDaq nech bIQ. tlhIlmey vI'moH. nagh chu' moj tlhIl tlhoQ.

 vaj HoSghajbej bIQ.  nagh ghormoHlaH 'ej nagh chenmoHlaH je.

Thank you for stories which give insight into word-meanings and usages.
 Although I can read all of your writing, I am not sure what a few of the
concepts mean.  In line one, {HeDbe'}:  "A rock does not retreat."  What does
this mean in English?

Paragraph two line one:  {reH Haw'}:  What about {reH ghoch nej}?  Of course,
you follow with "underground."  Your goal for the water seems to be
stalagmite/stalactite building, not arriving at a river or ocean.

Paragraph three line two:  {ba'taHvIS nagh, vangtaH bIQ}:  I question {ba'}.
 Until you explain to me why your use of {ba'} is better, I recommend
{vIHbe'}, or even the parallel of {vangtaH bIQ}:  {vangbe'taHvIS nagh}.  Even
if you like {ba' nagh}, how is it preferable to {Qot nagh}?

peHruS

Back to archive top level