tlhIngan-Hol Archive: Sun Jun 01 17:35:22 1997

Re: nagh moj lung'a' Hom

Dun lutlIj, 'ach QaghHomHey puS vItu'law'. reH laHlIj DaDub
DaneH 'e' vISov, vaj SoHvaD vI'ang. mu'taylIj tIn law' mu'taywIj
tIn puS 'ej qavuvqu'.

On Fri, 30 May 1997 14:34:50 -0700 (PDT)  Robyn Stewart
<[email protected]> wrote:

> nagh moj lung'a' Hom
> ===============
> tera'Daq bov tIQ yIqel.  'Itlh Ha'DIbaH tI je 'ach DaHjaj yagh
> rurbe'.  SuSmo' loQ joq Sormey tInqu'.  Sormey bIngDaq yIQ yav.  tun
> 'ej ngIm lam'.

HoltejvaD: <<ngIm>> ngaSbe'pu' pojwI' mu'tay. jIHvaD vIchel,
'ach latlhpu'vaD DachelnIS je.

> nargh He'So'bogh SIpmey raghmo' tI.

lughlaw', 'ach yajmeH DublaHlu':

raghmo' tI, nargh He'So'bogh SIpmey.

Phrases based on verbs with {-mo'} have an adverbial flavor,
answering the question {qatlh}, and just like nouns with {-mo'}
and adverbials and the question {qatlh}, it is simply easier to
understand if it starts the sentence instead of ending it. In
Klingon, one builds the environment for the action before one
presents the action. You gave the action and then described the
environment of the action. It just feels weird when I read it,
and if I heard it I would probably be completely confused.

> wutlhDaq DuD bIQ
> lam je 'ej gho'chugh vay' yavDaq ghIr.  .
>
> ghoS Ha'DIbaH tIn.  qetqu'.  mIch yIQ chol 'ach juSmeH tlhe'.

chaq qaq <<junmeH>>.

> HeHDaq qet 'ej mIch yIQ Don.

mu'mey DawIvchu'ta'.

> tugh paw Ha'DIbaH cha'DIch.
> qettaHvIS lung'a'vam chuS yav.

qamDu'Daj 'ugh vIQoylaH! bIDelchu'ta'!

> Ha'DIbaH wa'DIch legh 'ej
> Hojbe'taHvIS tlha'qu'.  He qImbe'.

He buSbe'. qImbe' je, 'ach He qImlaHbe' 'ej He qImHa'laHbe'.
<<qIm>> 'oH "intransitive"'e'.

> mIch yIQDaq qet.  gho'DI'
> qam peplaHbe'.  jach 'ej nogh 'ach noghDI' jon rav.  ghIr lung'a'.
> nachDaj ngaSchoH lam. tugh Hegh.  ghIrlI' lom. SubchoH yav 'ej
> lomDaq 'uy lam.  ragh Ha'DIbaH. ratlh HomDu' chIm.

wutlh ratlh HomDu' neH.

> raghbe' HomDu'.  HomDaq DISHomHeymey law' lutu'lu' 'ej 'el bIQ.

loQ jImIS, 'ach Qatlhqu' DelmeH Qu'vam.

> tlhIlmey ngoSpu' bIQ 'ej HomDu'Daq vI' tlhIlmey. QIt Hom teb
> nagh.

yIQHa'choHDI' tlIlmey ngoSpu'bogh, chenchoH nagh. lojbogh HomDu'
rur ratlhbogh nagh.

> 'uy lam. QaDchoH yav.  'uyqu' yav 'ej nagh moj mIch.  HomDu'
> choqchu' nagh.

ghobe'. HomDu' rurchu' nagh, 'ach lojbej HomDu'. HomDu'
choqbe'lu'.

> nagh ghormoHDI' vay', lung'a' tIQ tu'!

chaq Duchop!

> SKI: Qov continues on the theme of dissolved minerals.  (And you
> thought reading about ghunchu'wI''s vacations was dull.)

bIDalbe'ba'! vay' DaDelDI' chovuQ.

> You learn how much you don't know about a process when you can no
> longer hide behind fancy English words like "mineralization" and
> "sedimentary." Anyone with a firmer footing in fossilization science
> is welcome to play too--in tlhIngan Hol of course.
>
> Robyn Stewart                     [email protected]
> NLK Technical Library  ph. (604) 689-0344 fax (604) 443-1000
> NLK Consultants Inc. 855 Homer Street, Vancouver BC  V6B 5S2

charghwI'

Back to archive top level