tlhIngan-Hol Archive: Thu Feb 20 23:42:24 1997

RE: HoH'egh pagh HoH'eghbe'

jatlh SuSvaj:

> ghItlh SuStel
>
> > > Huvbe'bej tlhIngan HoH'egh tIgh.
> >
> > <Huv> yIlo'Qo'.  yIjatlh <Qatlh tlhIngan tIgh>.
> >
> > jIQochbe'.
>
> bIlugh, *Huv* vIlo'be'nIS.  'ach <Qatlh tlhIngan tIgh> 'e' vIjatlh
> vIneHbe'.

<jatlh> Dalo'DI', <'e'> yIlo'Qo'.

<<Qatlh tlhIngan tIgh> jIjatlh vIneHbe'>

HIja'!  *SkyBox SP3*-Daq jatlh Okrand:

motlh ray' luSamlaHmeH De' Qatlh cha' tlhIngan Duj jIH'a'.
The main viewer on a Klingon ship is usually overlaid with a complex target
acquisition grid.

The point is that the word {Qatlh} can mean "complex" just as much as it means
"difficult."  I remember this from a line in the Hitchhiker's Guide to the
Galaxy: "Arthur's next question is very complex and difficult, and Zaphod's
answer is wrong in every important respect."

So, {Qatlh tlhIngan tIgh} means "Klingon customs are very complex."  If you
used the word "difficult," you might be thinking "difficult to perform," but
that's not what I meant.  If you wish to disambiguate:

{yajmeH Qatlh tlhIngan tIgh}.

> tlhIngan HoH'egh tIgh vIyajbe' 'e' vIjatlh vIneH.

yIjatlh: <<HoH'eghmeH tlhIngan tIgh vIyajbe'> jIjatlh vIneH.>

> pagh, chaq
> tlhIngan tIgh yajbe' DS9 qonwI'pu'.

teHlaw' Hoch mu'tlhegh.  vaj <pagh> yIjatlhQo'.  <qoj> yIjatlh.

--
SuStel
Beginners' Grammarian

Back to archive top level