tlhIngan-Hol Archive: Tue Dec 17 18:13:54 1996

RE: KLBC: story, part 6

December 17, 1996 9:14 AM, jatlh Deborah Kay:

> naghmey chenmoHbogh pa'Daq be'Hompu' tlhap mangHom.

{naghmey chenmoHbogh pa'Daq} means "to a room which makes stones."  You can
probably say {nagh pa'Daq}, or if you're really desperate, {nagh veHmey
ghajbogh pa'Daq}.

Also, I wouldn't use "take" in this sense.  I take money.  I take a disruptor.
 I don't take a person.  I "bring" them (this one could be argued, too, but I
think it's all right), or "lead" them.

nagh pa'Daq be'Hompu' Dev mangHom.

> bIrbogh pa' Hurgh 'el be'nI'pu'.

Ooh!  You did *so* well with the {bIrbogh pa' Hurgh}, but you forgot to use
the {lu-} suffix on {'el}!

bIrbogh pa' Hurgh lu'el be'nI'pu'.

> pa'Daq pagh tu'lu'qu'!

Don't forget the word {chIm}.

> chuStaHvIs lojmIt SoQmoH mangHom 'ej ngaQ.  rav bIrDaq leSlaH neH.
> pawDI' po, jachbogh ghogh Qoy be'nI'pu'.  "pevem 'ej peghom!"

I don't know if Klingons say "When the morning arrives."  Since this is a
timestamp, all you need to do is state the time.

po, jachbogh ghogh Qoy be'nI'pu'.

> lojmIt poSmoHlu'.  "peqet," ra' ghogh.
> yej yotlhDaq qet cha' be'nI' mangHompu' chu' je.
> ghom chenmoHchu' 'ej vIHbe'.
> mangHompu'vaD jatlhqu' la''a'. "bopabnISbogh chutmey peQoy.
> naDev loS vatlh rep peghom 'ej reNuD mangHom la' jIH je.
> Dat peqet, not peyIt.
> DuSaQDaq Suba' 'e' chaw' neH.

Who permits this?  I think you should go with

DuSaQDaq Suba' net chaw' neH.

> nIvwI'pu'vaD SujatlhtaHvIS, reH {neS} bolo'.

Daj.

> DIS wejDIch mangHom bolobbogh toy cha' mangHom chu'.
> qaSpu'DI' cha'maH wej vatlh rep, SuQonglaH.

Again, with a time reference, you don't need any verbs.

cha'maH wej vatlh rep SuQonglaH.

> Hoch vIjatlhbogh boyaj'a'?"
> jang mangHompu' chu' , "HIja', la''a'!"

heh . . . yajchu' qaH!  {{:-)

> jotchu' be'nI'pu', vavchaj chutmey rotlhmo' je.

{rotlh} is a stative verb:

jotchu' be'nI'pu', rotlhmo' je vavchaj chutmey.

> "chippu'DI' jIbraj, vaj HIpmeyraj luchraj je tIHev.  DaH, ghomHa'," jachqu'
> la''a'.

I don't think the {vaj} works here.  At least, it's weird.

> nom yej yotlh tlheD mangHompu' chu'.

{tlheD} is one of those verbs which we don't know if it can take an object, or
a noun with a Type 5 suffix.  Is it

nom yej yotlhvo' tlheD mangHompu' chu'

or your sentence?  The safer assumption is to add the {-vo'}.

> ba'laHbe'mo', tornIS jIbchaj chIptaHvIS manghom.

{mangHom}.  There's quite a difference!

> velqa jIb chIpmeH, taj tIn lo' mangHom.
> qamDajDaq pum 'IHbogh jIbDaj qIj.
> DaQmey tIqHa'qu' ghajlaH neH mangHompu' chu'.

Hmmm . . . somewhere in TKD it mentions that Klingons wear their hair long
(nowadays) as a way of showing that they are not afraid of their enemies.  It
gives the enemy a possible way to hold the Klingon.  One wonders why Klingon
cadets would be required to cut their hair.

> velqavaD choljah nob manghom.  "vIbagh," ra'.

Your spelling is going.  {choljaH}, {mangHom} and {yIbagh}.

> ghopDu'Daq jib tiqHa' boS velqa 'ej ta'.
> rap Hoch mangHom chu' mach.

Ack!  I had to read the English to realize you meant {nach}.

> Hoch ghojmoHlu' qaSpu'DI' Soch jajmey, jIpraj chIpqa'lu'meH, naDev pechegh.

Are you using {Hoch ghojmoHlu'} as a verb of saying?  That's the only way I
can figure this out.

> HIpmey tuQmoHpu'DI', yej yolthDaq ghomqa' mangHompu' chu'.
> Hoch tu' managHom la' 'ej HIpmey ghIH nej.

{mangHom}?

> wa' leghchugh, burghDaq mangHom qIpmeH, naQDaj lo'.

Purely from a stylistic point of view:

wa' leghchugh, naQDaj lo' 'ej mangHom burgh qIp.

> pup pe'lora HIp, 'ach qIp je.
> mevmeH, DesDu'Daj pep velqa.
> velqa' tlhe' 'ej yavDaq pummeH velqa qIptaH.

"Turn to Velka" is a bit weird for Klingon, and I don't think it's {velqa
tlhe'} "he turns Velka."  At least, it should be {velqaDaq tlhe'}.

> "yIHu'," jang mangHom la' .
> QIt Qam velqa.  velqavaD jatlh ghaH, "Sun yInISQo'qa'."

{-Qo'} must always come last, except for Type 9s.

Sun yInISqa'Qo'.

> boQvaD jatlh ghaH, "ramvam pe'loravaD bIj."

Hmmm . . . I think this would be better expressed with {ramvam pe'lora yIbIj}.

> mangHom la' jang velqa, "velqa jIHneS."
> la''a'vaD bep mangHom la', "nIbmo' qabchaj, vIngu'laHbe'."
> "Qaybe'," jang la''a.

{qay'be'}

> velqa ghoS 'ej qutluchDaj lel.
> nom qevpobDaj pe'.
> rap qevpob'e' qIpta'bogh la''a'.
> qabDajDaq QaDtaHvIS 'Iw, la''a'vaD leghqu' velqa 'ej bIrchoH minDu'Daj.

Another stylistic note: I think {bejqu'} would work better than {leghqu'}.
What do you think?

> 'ampaSDaq ratlhrupqu'.

> rIn lut 'ay' javDIch.  (SuStel, yap'a' 'Iw?)

'Iw?  jIyajbe'.

--
SuStel
Beginners' Grammarian