tlhIngan-Hol Archive: Fri May 19 13:32:04 1995

Re: yInQeD

On Fri, 19 May 1995, Anthony Curran wrote:

> OK, I'm going to try to do this in tlhingan-Hol.
>
> yInQeD luyajchu'be' *ST:TNG* *DS9* *Voyager* je ghItlhtaHbogh
> chaH 'e' vIHar.  vItvam 'ang wa' *TNG* HaSta.  chorgh'uSghew
> *genes* ngaSbe'mo' Human *genome* 'e' chorgh'uSghew mojlaHbe'
> *Barclay*.

naDev <'e'> DanoplaH.

> qempa'meyDaj *introns* ghajlaH neH yagh.
> Qaghqu'vammo' tlhinganpu' qempa' chaH targhew'a'mey 'e'
> wIHarlaHbe'bej.

mu'lIjDaq DIp Damo' <Qagh>, <-qu'> DachellaHbe'.  wot mojaq 'oH
<-qu'>'e'.  'ej {-'e'} poQ <targhew'a'mey>.

jIQochbe'bej.  yIntej ghaHbe'ba' lutvetlh ghItlhwI''e'.  Doghqu' lutvetlh
'e' vIHar.

> *The Phage* pongbogh *Voyager* HaSta 'e' wInuDnIS.

chaq <HaSta>vaD <lut> <lutHom> joq DatamlaH.

Did you mean to attach {-'e'} to the head noun of the relative clause?

> *Neelix* taghmey nIHpu'novpu'.

<nIHpu'> <novpu'> je DachevnIS.

> *Neelix*vaD taghmey HaSta Sub nobnIS *Dr. Zimmerman*.
> vaj not vIHlaH *Neelix*.  'ach ngo' tIqtaghjan.
> cha'maHDIch SaDDISDaq 'oH 'oghpu' tera'nganpu'.

"Terrans have invented it in the 20th millennium."

Canon indicates that we don't put {-Daq} on words indicating time.  Also,
ordinal numbers (numbers with {-DIch}) follow the noun.
You can say {qaStaHvIS vatlhDIS cha'maHDIch} ("during the 20th century").
poHvetlh Dajatlh 'e' DaHech 'e' vIHar, qar'a'?

> yIntaghHom ngo'laHbe' *Dr. Zimmerman* 'e' vIHarbe'.

"I believe Dr. Zimmerman can not be old small life support system."
wot muj Dalo' 'e' vIHar.  nuq Dajatlh 'e' DaHech?

> janHomqu' 'oghlaH DIvI'
> 'ej pov laHvam.  vaj *Neelix*vaD *Kes* tagh nob *Dr. Zimmerman*.
> ghegh Haqvam 'ej 'utbe' 'oH.
>
> law' Qaghmeyvam.  yInQeDyaS SamnIS *Paramount*.
>
> There.  Several concepts eluded me while I was writing this.
> These include "gene",  "technology", "before", and "direct (as in
> direct ancestor)".  I think I approximated "holographic" with
> <<HaSta Sub>>.

I understood {HaSta Sub}, but if I had not seen the episode, I don't know
if I would have figured it out.  You seemed to be using {HaSta} to also
represent "episode".  I would recommed using {lut} or {lutHom} instead.

When we want words like "gene", we're just out of luck.  The preface to
the TKD specifically states that scientific terminology is not well
represented in the book.

Perhaps you could substitute {QeD} for technology.

The Type 9 verb suffix {-pa'} means before.

As for "direct ancestor", does the word "direct" really mean anything, in
other words, is there such a thing as an "indirect ancestor"?

> qo'ran

yoDtargh

Back to archive top level