tlhIngan-Hol Archive: Thu Dec 14 04:47:41 1995

Re: Colors? What colors?

vIghItlhpu':
>>>taghwI'mey vImISmoHbe'meH mu'mey vIghItlhpu'bogh vIlaDnIS.
>>        ^^^
>>Qu'vatlh!  DaH taghwI'pu'vaD jItlhIjnIS.  bong chaH vItIchpu'.
>>                      ^^^

ghItlh peHruS:
>Refering to TKD p.22 Sec. 3.3.2 I read "The suffix {-pu'}  can be used to
>indicate plurality for Klingons, Terrans, Romulans, Vulcans, and so on, but
>not for lower animals of any kind, plants, inanimate objects, electromagnetic
>or other beams or waves, etc."

toH. tI HaDI'baH joq chaH taghwI'pu''e' 'e' DaHar'a'?
tera'nganpu' chaH taghwI'pu''e' vISovbogh.

>I think that computers, robots, films, machinery, and the like belong in the
>non-sentient category and should take Type 4 suffixes such as {-wIj} and the
>Type 2 suffix {-mey}.  When refering actors on film, the actor takes the
>suffix {-pu'}; but the film itself, and computer processors, do not.

<-wIj> <-mey> je vIlo'chugh, not bIH vIlanHa'.  <-wIjmey> vIghItlhbe'bej.
<-wI'mey> vIghItlhchugh, chaq wot mojaQ 'oH <-wI'>'e'.  bIyaj'a'?

>toH     Hol jatlhlaHbogh jan DamojmoHpu' 'ej taghlI'pu' chaH     qaHoy'
>    'ach janmey vISovbogh, Hol jatlhlaHbe' bIH     ghotpu' rurbe' bIH

pablIj DatI'nISlaw'.  <Hol jatlhlaHbogh jan DamojmoHpu'> vIyajchu'be'.
lughlaw' qechlIj, 'ach taghDu'wIj vIqelbe'.  taghwI'pu' vIqeltaH.
jItlhuHmeH taghDu'wIj vIlo'.  taghtaH taghwI'pu'.  ghojchoH chaH.