tlhIngan-Hol Archive: Tue Apr 29 13:49:47 2008

Re: Klingon WOTD: ngIp (verb)

Doq ([email protected])

QInlIj vIyaj 'e' vInID, 'ach loQ vIyajlaHbe'. vaj, HochvaD mu'meylIj
vImugh (ghaytan vImughHa').

On Apr 29, 2008, at 3:46 PM, Sangqar wrote:

> Doq wrote:
>> You borrow what you intend to give back. Otherwise, "borrow" is a
>> euphemism for stealing. As languages go, English doesn't borrow. It
>> doesn't even steal. It plunders.
>
> tlhoy mu'mey'e' bIpup. 'ach bIpupqu'chugh:

"As for words, you kick too much. But if you kick a lot:" ????

> nIHbe' ghot, latlh ghot ghajbe'choH. 'ach mu' ngIpchugh Hol, mu'vetlh
> ghajtaH latlh Hol. vaj mu' nIHghach 'oHbe' mu' ngIpghach.

"A person does not steal, he/she/it begins to not have another's
person. [?] But if a language borrows a word, another's language
continues to have that word. Thus, a word's borrowation [with a
missing {-'e'}] is not a word's stealation."

QoQ ta nIHwI' Darur.

qutlhchu' mu'. wa'logh mu' DaQoy 'ej mu'vam DaqawchoHlaH. loSSaDlogh
mu'vam Dalo'qa'laH.

'ach mu'vam Daghaj'a'? mu'vam DaSovlaH 'ej Dalo'laH, 'ach Dalo'Ha'laH,
'ach not mu'vam Daghaj.

nIHlaHbe' 'ej ngIplaHbe'. ghojlaH neH.

'ach pIj DIvI' Hol jatlhlaHbe' tlhIngan. wab taQ rur DIvI' Hol QIchmey
law'.

> tlhIngan Hol lo'lu'taHvIS ngIplaH'a' Hol? wISovbe'. nIHlaH'a' Hol?
> wISovbe'.

Can a language borrow while one uses a Klingon's language? We don't
know it. Can a language steal? We don't know it.

>> nIHchugh tlhIngan Hol qub wanI'. roD nIHbe'. chenmoH Okrand.
>
> tlhIngan Hol mu'mey chenmoHtaHvIS, pIj latlh Hol mu'mey lo' "Okrand".
> qubbe' wanI'vam. nIHchugh DIvI' Hol, nIH tlhIngan Hol je.

jIlaj.

> (ghu'vam'e' lugh <nIHghach>, <ngIpghach> je):

"As for this situation, stealation and borrowation are correct." [?]

> HQ: So, <can> we use the suffix *-ghach* on a naked stem?
>
> MO: ...Klingon is a little more forgiving than English, people
> wouldn't
> jump up and down and say that's horrible and ungrammatical, but they
> would say that's a unique formation. Perhaps appropriate for the
> occasion, but not necessarily a word for all times.
>
> from HolQeD 3:3

moH.

Doq

Back to archive top level