tlhIngan-Hol Archive: Mon Sep 14 10:21:48 1998

Multiple -chugh suffixes (was Re: qaghqoq vIbotchoH)

nuja' charghwI':

<< *KLBC* ghajchugh 'ej paghvo' lablu' roD vIlaD, 'ach latlhvo'
 lablu' 'ej *KLBC* ghaj vIQaw'.

vIqunbe', vIghel neH:
I'm not criticizing him, just asking a question:

mu'tlheghvamDaq Hoch 'ay'Daq mojaQ -chugh lughajnISbe''a'
wot wa'DIch wot cha'DIch je?
In each clause of this sentence, shouldn't both the first and the second verb
have the suffix -chugh?

chovnatlh:
Example:

*KLBC* ghajchugh 'ej labchugh pagh vaj roD vIlaD,
'ach *KLBC* ghajchugh 'ej labchugh latlh vaj vIQaw'.

meqwIj vIQIj: wot wa'DIch wot cha'DIch je wuvba' wot Qav.
I'll explain my reasoning: The last verb obviously depends on both
the first and the second verb.

*England* Hol vIlo'taHvIS, ngoDvam vI'ang vIneHDI', Hoch 'ay'Daq yap wa' mu':
*if*.
Using English,  when I want to show this fact, one word *if* in each clause is
enough.

*if* tlha'bogh mu'tlheghHom naQDaq Hoch wot wuv wot *main*.
The main verb depends on every verb in the entire clause that follows *if*.

'ach tlhIngan Hol vIlo'taHvIS, mojaQ -chugh ghajbogh wa' wot'e' wuv wot *main*
'e' 'ang mojaQvetlh.
But in Klingon, the suffix -chugh shows that the main verb depends on the one
verb which has that suffix.

latlh wotmey qelbogh De' nunobbe'.
It doesn't give us any information about other verbs.

vaj mojaQ -chugh ghajnIS Hoch wot'e' wuvbogh wot *main*.
So every verb that the main verb depends on has to have the suffix -chugh.

(As an unrelated aside, how's that last relative construction?  I realize that
it
couldn't work at all except that *wuv* is a transitive verb and *Hoch wot* is
its
direct object.  There isn't any "in which"-type oblique object involved,  in
spite
of the English "on".)

--jey'el

Back to archive top level