tlhIngan-Hol Archive: Wed Jul 29 16:04:16 1998

Re: KLBC - tuleghchugh jItlhaQmeH meq boSovbej

---Burt Clawson  wrote:

> KLBC - tuleghchugh jItlhaQmeH meq boSovbej.  jImoHqu'mo' jItlhaQ!  :-)

Ha ha ha.  tlhIngan Darurchugh bImoHbe'.

> DaH tlhIngan Hol vIjatlh neH 'e' vInIDruplaw'.  qatlh vInID?
> jIneHqu'mo' tlhIngan Hol vIghojchu'.

"I learn Klingon perfectly because I really want"?  Because you're
needy?  I don't quite understand what you mean by intransitive /neH/
here.

> chay' vIHaD?  latlhpu' vIbej 'ej
> reH Doch chu' vInIDItaH 'ej QaghmeywIj vIlughmoH.

pov mIwvetlh.

> rut *MUSH*Daq chaHDI'
> vay''e' vIjatlh 'e' vInID.  pIj jIqeq.  puqwI' vIja',

Careful here with /vIjatlh/ and /vIja'/.  Voragh's addendum to my post
explaining the possible objects of /ja'/ and /jatlh/ had valuable
information: /qajatlh/ means "I speak to you" but /vIjatlh/ only means
"I speak it," not "... to him" or "...to them."

> "puqbe'oyna'wI'
> SoH," 'ej muQoyDI' Hagh.  ghorgh tlhIngan Hol vIjatlhlaHchu'?
> jISovbe'
> 'ach tugh jItul.

By "soon, I hope" you mean "It will be soon, I hope."  We don't know
we can omit the /qaS 'e'/ in Klingon to the same effect.  /tugh qaS
'e' vItul/.

> nuq vIneH?  po'wI' vImoj.  nem 'ar jIpo'ta'?

nem 'ar vIpo'ta' ... "how many years from now will I have been
skilled?"?  A /-choH/ would help your meaning /jIpo'choHta'/ "I will
have become skilled."

> chaq cha'nem wejnem ghap.

bIpo'choHta'DI' chay' ghu' Daghov?  nIyajlaHDI' po'wI'?  SoH po' law'
HochHom po' puS net SovDI'?  SeQpIr (Shakespeare) lut DamughlaHDI'?
*News Hour* DamughlaHDI', quqtaHvIS?

DaH bIpo'choH. bIyonchugh, DaH bIHaD 'e' DamevlaH 'ej bIjatlhlaH
<jIHvaD jatlh Qov <jIpo'>>.  qavaqba'.  bIyonbe'.

A month or so after I started Klingon I was probably <po'> -- by 1988
standards.  At my first qep'a' I was considered <po'> -- by 1996
standards. We keep raising the bar.  Set your goals, achieve them, and
set new ones. At qep'a' wejDIch a KLI member gave me a lecture in
Klingon, the essence of which was <not yIyon>.  I didn't get his point
at the time, but now I do.  Don't measure your skills against anyone
else's.  Measure them against the greatest possible.  And we don't
even KNOW what that is.  Have you heard Morse code?  It sounds to me
like a warbling scream.  I can just discern the existence of beeps,
and because I know that's how it works, I can accept that there are
two different durations.  Some people can hear it and write it -- and
send replies with the other hand! -- at that speed.  Did Samuel Morse
imagine as he devised it that it could be sent that quickly?  I doubt
it.  How much can we do with Klingon?  I don't know.  But we're
definitely not there yet.

Have a look at the early postings of some of the current skilled
members.  Always good for a laugh.  Search for a name -- use the real
name -- in the earliest archive year and work forward until you get a
hit, to find the earliest post a person made.

bIvumqu'qangchugh bIpo'qu'choHlaH.

> 'Iv muQaH?

OVS yIqaw.  muQaH 'Iv, qar'a'?  DuQaHlaH Hoch.  bIQaH'eghlaH je.

> HIQaHqu'ba'!  (vaj Satlho'.)  cha'nem
> nuqDaq vIghoS?  qep'a'Daq vIghoS!

/qep'a' vIghoS/ - the object of ghoS doesn't take the locative.
cha'nem?  maj.  yInabchu'. qaSDI' qep'a' SochDIch, nuq Dachavta'?
==

Qov - Beginners' Grammarian