tlhIngan-Hol Archive: Sat Jul 04 09:08:27 1998

Re: KLBC: ngotlhwI' ghom

---Alan Anderson <[email protected]> wrote:

> ja' Qov:
> >loQ 'IQ ghu'.  bong vIbuQlaw'.  juppu' maH 'ach maSuvchuq je.
> >vISuvbe' 'e' vInID, 'ach jIpupbe'.
>
> yIpIch'eghQo'!  qu' qa'raj.  Do'Ha' bong ghaH mawlu'meH ngeDlaw'.
> latlh vIjatlhqangpbe'.
>
> > In Klingon there is not a
> >distinction between the words for "win" and "succeed."  chaq ngeb
> >DIvI' Hol pImlaw'ghach.
>
> rapbej qechmey.  Well, "succeed" isn't transitive, but that's trivial.
>
> >chaq QapmeH charghnIS.
>
> ghobe'.  ngoQ SIchnIS neH.  latlh charghnISbe'.
>
> >QapmeH wa', pumnIS'a' latlh?  teHbe' 'e' vItul, 'ach tobbe' qun.
>
> yIHarQo'.  teHbe'qu'bej.  QapmeH yeqlaH cha' vaj Qap cha'.
> Qochchugh cha' ghot, chaq lugh wa'. chaq muj pagh.  'ach
> muj wa' 'e' tobchugh latlh, lujpu'be' mujwI'.  vIt ghojmo',
> Qap je ghaH.
>
> reHrupbe'chugh wa' reHchu'taHvIS latlh, qay'laHbej ghu'.  'ach
> qejnISbe' reHbe'wI'.
>
> lujwI' QuchmoHnISbe' QapwI'.  QuchQo'chugh vay', QaHlaH pagh.
>
> >> 'ebmo'
> >> chonobpu'bogh qatlho'. (Can I put suffixes on the > head noun like
> >that?)
> >
> >It's not very understandable.  We have one disputed canon example,
> >{meQbogh qachDaq ...} but it puts the type-5 on the subject noun,
> >which makes it a little easier to read.
>
> We also have a slightly more obscure canon example, from the Skybox
> DS9 1993 Series, card 99:  {qIb HeHDaq, 'u' SepmeyDaq Suvbe'lu'bogh
> lenglu'meH He ghoSlu'bogh retlhDaq 'oHtaH.}  The relevant part is the
> {'u' SepmeyDaq Sovbe'lu'bogh} "unknown regions of the universe" used
> as the locative of {lenglu'meH He ghoSlu'bogh} "path which is followed
> in order for one to travel".  It can be diagrammed and analyzed, but I
> sure can't understand it at a glance. :-)

Looks as if, like many things in English, we can say it's apparently
grammatical but ugly enough to hamper communication more than a mere
DI-/wI- prefix error. Hee.  Maybe the Skybox cards read like Japanese
instruction manuals from the 1970s.