tlhIngan-Hol Archive: Thu Jan 15 13:19:02 1998

Re: yagh chenmoHlu'bogh

qaSDI' 08:38 AM 1/15/98 -0800, ghItlh charghwI':

>Somraw 'oH tIq'e'. 'Iw poQ tIq. yInSIp poQ 'Iw. 'Iw yInSIp je
>DuDmeH tagh poQ 'Iw. Say'nIS 'Iw. 'Iw Say' chej. chej tagh je
>poQ tIq. chaq qaStaHvIS rep puS nIteb yInlaw' tIq 'ach tIq
>chenmoHlu'taHvIS qaSnISba' jaj law'. 'ej chenpu'pa' tIq qatlh
>tIq rarlaH yIntagh. tIq rarpa' yIntagh qatlh yInlaH tIq?
>
>> >yInchoH wa' *cell*. ghur. cha' *cell* chenmoHmeH, wav. nIb cha'
>> >*cell*vam. ghur. wavqa'. tugh pImchoH *cell*mey chu'. tIqHom
>> >ghaj ghuHom naQ. qaStaHvIS Hut jar ghu moj ghuHom. tIq ghaj
>> >ghu. puq moj ghu. nuv nen moj puq. nuv ghaj tIq.

qajanglaHbe'.  Qel jIHbe'mo', ngoDHommeyvam vISovbe'.  'ach Qel SoH'a'?
nem law' DuHbe'bej mIwvam 'e' DaSovbej'a'?  'e' DajatlhlaHbebej,
bIyuDHa'chugh.  wa'logh, jIHvaD jatlhtaHvIS yIn QeD ghojmoHwI', vay' potlh
jatlh ghaH.  ["DuH vay'" 'e' jatlhDI' tej, motlh lugh, 'ach "DuHbe'" 'e'
jatlh tej, motlh lughbe'].

>> teHbej.  ngoDmey vIQIj vIneHbogh, DaQIjchu'!  *embryo* machqu'Daq nIb Hoch
>> *cell*Du'.  tInchoHtaHvIS *embryo*, pImchoH *cell*Du'.  tIq moj 'op
>> *cell*Du', tagh moj 'op, etc.  chay' pImchoH *embryo cell*Du'?  'e'
>> wISovbe'bej.  ghaytan, *DNA*Daq chu'wI'mey tu'lu'.  chu'wI'meyvam
>> wIngu'laHchugh, vaj chaq wISeHlaH.
>
>chaq tIqDu' DIghajbogh SIghlaH chamvam 'ach not paghvo' porgh
>Hutlhbogh tIq nen chenmoHlaH chamvam. porghDu'maj wISIghnIS.
>porghDu'maj qa'meHDu' DIchennISbe'moH. HeghnIS nuvpu'.
>

>vaj 'ay'Du' DIchenmoHlaHpa' nuvpu' naQ DIchennISmoH 'ej
>rejmorghpu' DIDabe'nIS 'e' DaHar'a'? potlhmeyna' DabuSHa'bej.

pagh vIbuSHa'taH.  ngoDmey Damuchta'bogh, vISovbej.  'ach nulIm chamvam 'e'
wIchaw'nISbe'.  chamvam wIqeltaHvIS majotnIS.

>*Frankenstein* DalaDta''a'?

HIja'!  'ej *Frankenstein* jIHlutmey law' ngo' vIleghta'.  loD chenmoHDI'
*Frankenstein* Qel, ghIjlu' nuvpu'.  lImbej nuvpu'.  mIghbe' chenmoHlu'bogh
loD, 'ach maw'choH nuvpu'.  ghaH yaj neHbe' chaH.  nuvpu'vam wIDanISbe'.
"*Cloneing* cham" DaQoy'DI', *monster* yIHoH!  *monster* yIHoH! 'e'
yIjachQo'.

>tugh nuv naQ neH chenmoHlaH chamvam. DaH nuvpu'qoq naQ
>DIneH'a'? tIqDu' DIchenmoHpa' ghu'vam wIqelnISqu'.

*Clone* wIchenmoHchugh, "nuvqoq" 'oHbe'.  nuvna' ghaHbej.  'ej ghaH
wIvuvnIS.  jIQochbe', Qatlh ghu'vam, 'ej wIqelnISbej.  'ach wIjotnIS.

>> >QeD Davoqqu'. yIDoghQo'!
>>
>> *X-Files* Dabej 'e' yImev.  mIghbe' QeD, quvghajbej QeD.  'e' vIHarmo', yIn
>> tIQ tej vImojmeH, vIHaDtaH.  QeDmo' logh wInejlaH, mungmaj wIHaDlaH, Soj
>> wIDublaH, 'ej Hergh nIv wIchenmoHlaH.
>
>*nuclear power* chenmoH QeD je. nuqDaq nIn non wIlannIS?  woj
>choHwI'mey wIchenmoHtaHvIS ghu'vam buSHa' QeD. tugh ghu'vam
>wItI' 'e' Har QeD, 'ach wej ta'. DaH woj choHwI'mey law' wIghaj
>'ej ghur nIn non 'ej qay'qu'. tarna' 'oH nInvam. ghaytan bong
>bIQmaj tarvam je DIDuD 'ej Hegh nuvpu' law'.

*Tool* 'oH QeD.  mayepchugh, 'oH wIlo'DI', nuQaH.  'ach bIQDaq tar DuDbe'
tejpu', 'e' ta'taH malja'mey tInqu'.  Huch neH SaH malja'mey.  bIQ'a'Daq
*radioactive* veQ, *oil byproducts* je lantaH chaH, 'ej SaHbe'.  qutlhbej
mIwvam, vaj 'e' Data'.  Hat mIwvam, 'ach ramqu' bIj, vaj mevQo'
malja'meyvam.  vay' DapIchchugh, ngoy'wI' yIpIch!  puch mojtaH yuQmaj.
'ach 'oH wISay'moHmeH tejpu' wIpoQqu'bej!  ngoDvetlh DajunlaHbe'!

>wIpIHnISbe' 'ach Hoch wIqelnISchu'. tejpu' vIpIchbe'. tIq
>chenmoHlaHbe' tejpu' 'e' Sov tejpu'na'. tIq chenmoHlaH tejpu'
>'e' naj *futurist*pu'.

teHbe'bej.  potlhqu' *Cloneing* cham 'e' maqta' tejpu' law'.

>tejpu' chaHbe' *futurist*pu'.  *futurist*pu' vIpIchqang.

*Futurist* DajatlhDI', SoHvaD nuq 'oS mu'vam.  jIHvaD, "future" qelwI' 'oS.
 qabbe' yuDvam'e'.  tej SoHchugh, "Futurist" SoHnIS 'e' vIHar.

>jIQochchu'. chunchu' Hoch tejpu' 'e' DaHar'a'? mIghbe'ba'
>HochHom tejpu' 'ach chunbe'ba' Hoch. SaHbe'bej neH 'op tejpu'.

jIQochbe'.  Human chaHbej tejpu'.  'ach quv ghajbej QeD Qu'.  QeD, tejpu'
je Da*demonize*taH.

>I once talked to a scientist who said that we have no fuel
>shortage problem because of the oil shale. Just drill into the
>middle of a huge site of oil shale, drop a small nuclear
>warhead into it, shatter the shale and drain off the oil.
>
>I pointed out that the oil would be radio-active and useless to
>us for a few thousand years. He countered that this was not his
>area of specialty and so it was not his problem.

Well, as this is not his area of speciality, I wouldn't worry to much about
his suggestions.

SuSvaj

Back to archive top level