tlhIngan-Hol Archive: Thu Jan 15 08:22:03 1998

Re: yagh chenmoHlu'bogh

According to SuSvaj:

> qaSDI' ghItlh 12:20 PM 1/14/98 -0800, ghItlh chargwI':

pongwIj DaghItlhHa'pu'.

> >According to SuSvaj:
>
> >> ...chamvam ngoQna' Daleghbe' 'e'
> >> vIHar.  Hergh QeD DublaHbej mIwvam.  nem law', Human naQ chenmoHnISbe'
> >> tejpu'.  wa' porgh'ay' neH chenmoHlaH.  tIq, tagh, vay'!
> >
> >qechvam vIHarchoHbe'. not tIq chenmoH tej. nIteb yInlaHbe' tIq.
> >QapmeH yab poQ.
>
> teHchu'be.  qaStaHvIS ngongmey puS, Qap porgh ghajbe'bogh tIq.  wa'logh,
> qaStaHvIS repmey puS Qap porgh ghajbe'bogh "turtle" tIq.  *natural
> pacemaker* ghajmo' tIq, rut yab poQbe'.

Somraw 'oH tIq'e'. 'Iw poQ tIq. yInSIp poQ 'Iw. 'Iw yInSIp je
DuDmeH tagh poQ 'Iw. Say'nIS 'Iw. 'Iw Say' chej. chej tagh je
poQ tIq. chaq qaStaHvIS rep puS nIteb yInlaw' tIq 'ach tIq
chenmoHlu'taHvIS qaSnISba' jaj law'. 'ej chenpu'pa' tIq qatlh
tIq rarlaH yIntagh. tIq rarpa' yIntagh qatlh yInlaH tIq?

> >yInchoH wa' *cell*. ghur. cha' *cell* chenmoHmeH, wav. nIb cha'
> >*cell*vam. ghur. wavqa'. tugh pImchoH *cell*mey chu'. tIqHom
> >ghaj ghuHom naQ. qaStaHvIS Hut jar ghu moj ghuHom. tIq ghaj
> >ghu. puq moj ghu. nuv nen moj puq. nuv ghaj tIq.
>
> teHbej.  ngoDmey vIQIj vIneHbogh, DaQIjchu'!  *embryo* machqu'Daq nIb Hoch
> *cell*Du'.  tInchoHtaHvIS *embryo*, pImchoH *cell*Du'.  tIq moj 'op
> *cell*Du', tagh moj 'op, etc.  chay' pImchoH *embryo cell*Du'?  'e'
> wISovbe'bej.  ghaytan, *DNA*Daq chu'wI'mey tu'lu'.  chu'wI'meyvam
> wIngu'laHchugh, vaj chaq wISeHlaH.

chaq tIqDu' DIghajbogh SIghlaH chamvam 'ach not paghvo' porgh
Hutlhbogh tIq nen chenmoHlaH chamvam. porghDu'maj wISIghnIS.
porghDu'maj qa'meHDu' DIchennISbe'moH. HeghnIS nuvpu'.

> >nuv nen DachenmoHbe'chugh tIq nen DachenmoHlaHbe'.
>
> DaH teH ngoDvam. DaH!  'ach lutlh yagh chenmoHlu'bogh Sovmaj.

nuqjatlh?

lutlh yagh chenmoHbogh Sovmaj'e' 'e' DaHar'a'?

vaj 'ay'Du' DIchenmoHlaHpa' nuvpu' naQ DIchennISmoH 'ej
rejmorghpu' DIDabe'nIS 'e' DaHar'a'? potlhmeyna' DabuSHa'bej.

> chaq not 'e'
> wIta'laH, 'ach mIwvam wIHachmeH, wIHaDnISbej!

*Frankenstein* DalaDta''a'?

> >nuvqoqpu' DachenmoHchugh, tIqmeyDaj DanIH DaneH'a'?
>
> ghobe'.  'e' vIneHbe'bej.  'e' neHbe' tejpu' je.  mIghwI'pu' chaHbe

DaH ta'meymaj DIta'bogh DIqelnIS. tugh ta'mey DIta'laHbogh
DIqelnIS je. wIvmeymajmo' mangoy'taH. ghaytan not DuHmey
DIta'bogh DInIDmeH DaH lot wIchenmoHchugh, Do'Ha'.

tugh nuv naQ neH chenmoHlaH chamvam. DaH nuvpu'qoq naQ
DIneH'a'? tIqDu' DIchenmoHpa' ghu'vam wIqelnISqu'.

> >QeD Davoqqu'. yIDoghQo'!
>
> *X-Files* Dabej 'e' yImev.  mIghbe' QeD, quvghajbej QeD.  'e' vIHarmo', yIn
> tIQ tej vImojmeH, vIHaDtaH.  QeDmo' logh wInejlaH, mungmaj wIHaDlaH, Soj
> wIDublaH, 'ej Hergh nIv wIchenmoHlaH.

*nuclear power* chenmoH QeD je. nuqDaq nIn non wIlannIS?  woj
choHwI'mey wIchenmoHtaHvIS ghu'vam buSHa' QeD. tugh ghu'vam
wItI' 'e' Har QeD, 'ach wej ta'. DaH woj choHwI'mey law' wIghaj
'ej ghur nIn non 'ej qay'qu'. tarna' 'oH nInvam. ghaytan bong
bIQmaj tarvam je DIDuD 'ej Hegh nuvpu' law'.

QaQlaHbej QeD 'ach mavangpa' maqelnISba'.

> QeD lo'Ha'laHbej nuvpu', 'e'
> vISovbej.  'ach qatlh tejpu' DapIch.

woj choHwI'mey yIqel. rut qay'qu' tejpu' ta'mey. Hoch
wIpIHnISbe' 'ach Hoch wIqelnISchu'. tejpu' vIpIchbe'. tIq
chenmoHlaHbe' tejpu' 'e' Sov tejpu'na'. tIq chenmoHlaH tejpu'
'e' naj *futurist*pu'. tejpu' chaHbe' *futurist*pu'.

*futurist*pu' vIpIchqang.

> chammey chu' chenmoH tejpu', 'ach
> ghong latlhpu'.

jIQochchu'. chunchu' Hoch tejpu' 'e' DaHar'a'? mIghbe'ba'
HochHom tejpu' 'ach chunbe'ba' Hoch. SaHbe'bej neH 'op tejpu'.

I once talked to a scientist who said that we have no fuel
shortage problem because of the oil shale. Just drill into the
middle of a huge site of oil shale, drop a small nuclear
warhead into it, shatter the shale and drain off the oil.

I pointed out that the oil would be radio-active and useless to
us for a few thousand years. He countered that this was not his
area of specialty and so it was not his problem.

> SuSvaj

charghwI'

Back to archive top level