tlhIngan-Hol Archive: Tue Feb 17 13:55:32 1998

Re: taH mu' {'ej}

From: [email protected] <[email protected]>

>maQoch DIlo'raH jIH je
>mu' {'ej} tam mu' {vaj} qelbogh qechvam taghmoH 'Iv; vISovbe'

Qob tlhIngan Hol mu'tlheghvetlh DaghItlhpu'bogh!  bIyoH.  maj.

>ghItlh tlhIngan Hol mu'ghom 'ay' 5.3:

mu'mey qonbogh MarcOkrand vIteqta'.

The question here is not a matter of showing that your usage doesn't violate
TKD.  What DloraH is concerned about is that the conjunction have been shown
to avoid representing sequences.

For example, you have a sentence below:

>jItam:  yaS legh puq 'ej qIp
>DIpmey nop mu'tlhegh cha'DIch

>From almost all of the examples we've seen in Klingon, {yaS legh puq 'ej
qIp} seems to indicate that the child both sees the officer and hits the
officer, IN NO PARTICULAR ORDER.  Another example of this is from TKD:
{jISoptaH 'ej QongtaH} "I am eating and he is sleeping."  These actions have
no particular order in Klingon; without context we must assume that they
occur simultaneously.

The classic example of what we're talking about is on TKW p. 5: {bogh
tlhInganpu', SuvwI'pu' moj, Hegh} "Klingons are born, live as warriors, then
die."  Note that there is NO {'ej} anywhere in there.  It is simply a
sequence of statements.  On the same page we see {SuvmeH 'ej charghmeH bogh
tlhInganpu'} "Klingons are born to fight and to conquer."  Here, {'ej}
clearly does not indicate a sequence of events; fighting and conquering are
done simultaneously.

The best way to say your sentence is {yaS legh puq, qIp} "The child sees the
officer and hits him."  Note that my translation includes "and" because it
is stylistically correct in English to use it.

>mu' {'ej} wIloDI' poH nIb wIqelnIS'a'
>jIjang:     ghobe'

It is not a question of grammar, it is a matter of style.  If I walked
around never using the English pronoun "you," I'd be grammatically correct,
but my conversation would be freakishly wrong.  Though less significant
here, your use of {'ej} seems to be stylistically wrong.

>ghorgh mu' {'ej} wIlo'nIS; ghorgh mu' {vaj} wIlo'nIS
>jIghoH:  Adverb neH 'oH mu' {vaj}'e' 'ej cha' mu'tlheghmey rarlaHbe'

mu'tlheghmey lurarlu'meH {vaj} lo'lu' ghorgh Duja' DloraH?

>tlhIngan tIgh:  SuvwI' DevmeH paqDaq qonlu':
>bogh tlhInganpu', SuvwI'pu' moj, Hegh (Hutlh rarbogh mu'mey; poHmey pIm
qel)

That should be {mu'tlheghmey lurarlu'bogh Hutlh}.

>SuvmeH 'ej charghmeH bogh tlhInganpu' (poH ngu'be' mu' {'ej} qoj poH rap
ngu')
>tIqIpqu' 'ej nom tIqIp (poH rap ngu' mu' {'ej})
>Hem tlhIngan Segh 'ej maHemtaH 'e' wIHech (poH veb ngu' mu' {'ej})

chaq.  Given the aspect on the second sentence, {maHemtaH} could just as
easily be "simultaneous" with {Hem}.  I don't think simultaneity is much of
an issue here.

>'etlh QorghHa'lu'chugh ragh 'etlh nIvqu' 'ej jejHa'choH (poH veb ngu')
>Qu' buSHa'chugh SuvwI', batlhHa' vangchugh, qoj matlhHa'chugh, pagh ghaH
>SuvwI''e' (poH rap ngu'law' mu'tlheghmey rarbogh mu' {qoj})

This also doesn't really have anything to do with time.

>nuHlIj DawIvpu', vaj yISuv (poH nIb ngu'laH mu' {vaj}, 'ach meq 'oS)

This has nothing at all to do with a sequence of events.

>yIvoq, 'ach lojmItmey yISam
>yIvoq, 'ach yI'ol (poH rap ngu'ba' mu' {'ach})
>bIje'be'chugh vaj bIHegh (poH buSbe' mu' {vaj}, meq buS)
>
>qIb lengwI'vaD tlhIngan Hol paqDaq qonlu':

*sigh*  Why do people pull a Krankor Trick every time they translate this
title?  {qIb lengwI' tlhIngan Hol} "The Galactic Traveler's Klingon
Language."

>SuD 'ej wov
>SuD 'ach wov
>Doq 'ej beqpuj rur (poH rap ngu'law' mu' {'ej} mu' {'ach} je)
>jop 'ej way'; wIjoppu' 'ej wIway'pu' (poH rap ngu' mu' {'ej}.  vang cha'
>nuvpu'.)

You're not necessarily doing both at the same time, but time simply isn't
relevant in this sentence.

I'll point out an example which supports your usage:

teplIj yIwoH 'ej pa'lIjDaq yIjaH!
Pick up your luggage and go to your room!  (CK)

This sentence is also one of those which shows commands being joined by a
conjunction.

>DaH jIQIj:
>meq mIw joq buSlaw' mu' {vaj}; poH rap poH veb joq buSlaw' mu' {'ej}; poH
>buSbe'taHvIS mu'tlheghmey rarbej mu' {'ej}, mu' {'ach}, mu' {qoj}, mu'
{pagh}
>je.
>vangbogh nuvpu' rap buSba' *conjunctions.

I think you're simply mimicking the English usage of conjunctions.  It works
differently in Klingon.

SuStel
Stardate 98131.7

Back to archive top level