tlhIngan-Hol Archive: Thu Dec 10 12:44:41 1998

Re: Doch vISIQ

On Thu, 10 Dec 1998 11:33:54 -0800 (PST) [email protected] wrote:

> Dochvam labbogh ghunchu'wI' 'e' vIHevbe'.  taQ.

nuqjatlh? I've seen people do this a few times recently, so I
feel compelled to comment on it. Relative clauses like {Dochvam
labbogh ghunchu'wI'} act like a noun phrase, not like a whole
sentence. The head noun (unclear here which noun is head)
is subject or object of the relative clause and it is also
a noun in the main clause (subject, object or - yuck - something
with a Type 5 suffix). Basically, the relative clause uses
the head noun, but ignores the main clause and the main
clause uses the head noun but ignores the relative clause. Since
the relative clause is not grammatically considered to be a
sentence, it can't be represented by the pronoun {'e'}, so this
is not a well-formed Sentence As Object.

Maybe it is an accidentally detached suffix {-'e'}. Then the
sentence would mean "I did not receive the ghunchu'wI' who sent
this thing." taQ Dajatlh 'ej jIQochbe'chu'. taQqu' mu'tlheghlIj.

> > ja' SIHwI':
> .
> > >De'wI'meymaj DIDubnIS.
> > ><token ring card> jomHa' De'wI' jonwI'pu' 'ej <ethernet card> jom chaH.
> >
> > "Ethernet" QaQ law' "Token ring" QaQ puS net Harlaw'.  jum.
> > motlh nIv "Token ring" Do.  "Token ring" lo'na' noHlaHchu' vay'.
> > Qatlh "Ethernet" lo'na' noHmeH Qu'.
>
> vIwuqbe'.  De'wI' pIn luwuq.  qach ngo' <token ring> ngo' 'ej Do QIv.

nuqjatlh? I see three nouns, each followed by three adjectival
verbs with a verb conjunction stuffed between the last two of
these noun phrases. I don't begin to understand.

*network* lo'chugh cha' De'wI' neH, 'evnagh-tlhegh Do law' law'
Degh gho Do law' puS, 'ach law'chugh De'wI'mey, qarbe'
ngoDqoqvam. Degh ghoDaq jatlh neH cha' De'wI', quqlaHbe'.
DuHbe'. wa' Degh neH tu'lu' 'ej jatlhlaH Degh ghajbogh De'wI''e'
neH. reH jatlhlaH wa' De'wI' neH. jatlh neHbe'chugh De'wI' veb
jatlhlaH.

Degh ghoDaq jatlhchoHchugh wa' De'wI', wa' De' ghom neH lablaH.
jatlhlaHtaHbe'. jatlh 'e' mevnIS De'wI'vam 'ej jatlhchoHlaH
latlh De'wI'mey. jatlhqa'pa' De'wI'vam jatlhlaH Hoch latlhmey.

'evnagh-tlheghDaq jatlhtaHvIS wa' De'wI' nom jatlhqu'laH, 'ach
jatlhchoHchugh cha' De'wI', chuSchoH 'evnagh-tlhegh 'ej yaj
pagh. vaj tamchoH Hoch De'wI' 'ej loS. tlhaq ghaj Hoch De'wI'.
qaStaHvIS poH ngaj loS 'op De'wI'mey. qaStaHvIS poH nI' loS
latlh. nIb pagh chang'eng. [Heh, heh.] jatlhchoHpa' wa' De'wI'
jatlhbe'chugh vay', jatlhchoH. jatlhchoHchugh latlh, loS.
ghaytan pupbe' 'ach yap 'ej qutlh, vaj je' Hoch.

'ej qay'lu'chugh Degh gho tI'meH Qu' ngeD law' 'evnagh-tlhegh
tI'meH Qu' ngeD puS. nIv Degh gho nuHmey. roD Qap 'evnagh-tlhegh
vaj rejmorgh luDa 'op 'evnagh-tlhegh je'wI'pu'.

> qachvam maHvaD chu' neH.  mapawpa' lulo' latlhmey.
> <ethernet> lulo'.  wIlo'qu' je.

bolu'chugh qutlhqu'. latlh Segh Dalo'choHchugh wagh.

> >[jImughmeH *Token Ring*vaD <<Degh gho>> vIlo', 'ej *Ethernet*vaD
> ><<'evnagh tlhegh>> vIlo'.]
>
> >QapmeH mIw neH qellu'DI', Degh gho qaq law' 'evnagh tlhegh qaq
> >puS, 'ach 'evnagh tlhegh qutlh law' Degh gho qutlh puS. potlhmo'
> >Huch, Degh gho lonlu'. Degh gho lumaS jonwI'pu' 'ach
> >'evnagh tlhegh lumaS loHwI'pu' 'ej patmey DIl loHwI'pu' vaj
> >'evnagh tlhegh net wIv.
>
> > qatlh jom jonwI''e'?  yapbe''a' chamwI'?
> > (chaq "Windows" De'wI' bIHmo' po'qu'nIS jomwI'.)
>
> chaq.  jonwI'pu' law' ru' neH.

nuqjatlh? "He is merely temporary - many engineers."? "He wants
many temporary engineers." - breaking rules to say this?

> >reH bIHIvrup. ghaytan jom chamwI' 'ach pongna'Daj wIvHa' neH
> >SIHwI'.
>
> HIja'.  naDev <network> jonwI' rap chamwI'.
> 'oH pong 'e' neH.

Don't use {'e'} with {neH}. Hmmm. Maybe you just have hickups
and it SOUNDS like you are saying {'e'}? Just insert them into
random sentences... But then, THIS sentence wouldn't mean
anything without it. Maybe you meant {pongDaj 'oH neH.}? "It is
merely his name."

> > >qay' Doch law' 'ach Doch tI' jonwI'pu'.  DaHjaj De'wI' Hoch Qap.
> >
> > maj.  Qapmo' Hoch SuDo'qu'.
> >
> > >not Dochvam maSIQqa' vIneH!
> >
> > QaQ choH.  De'wI'raj Dublu'pu'.  chu' qachraj.  qay' nuq?
>
> mapawDI' De' Hung Qapbe'.  QapchoHQo' De'wI' law'.  tugh tI'ta' jonwI'
> DaHjaj paw neH jan bIrtaH.

If you are using {bIr} to describe {jan} as "cold", you can't
use {-taH} on it. Only {-qu', -be', -Ha'} are allowed on verbs
when they are used adjectivally.

> wa'Hu' quS law' paw.

You really need to work on your word order. Lots.

> wejHu' paw qa'vIn chenmoHwI'.

maj. chaq bIlabqa'pa' qa'vIn DatlhutlhnIS.

> vIngrupbe' 'ach jIHvaD bep Hoch.
> nachwIj 'oy'moH Dochmeyvam.

bIwuQtaHlaw'mo' jIbelHa'.

> >reH vIngrup vIngwI'a'.