tlhIngan-Hol Archive: Mon Jan 16 07:13:58 2012

Re: [Tlhingan-hol] qo''e' tu'bogh pagh - 'ay' loS

Rohan Fenwick - QeS 'utlh ([email protected])

ghItlhpu' De'vID, jatlh:
> SPOCK: neHmaH HeH retlhDaq tengchaHmeymaj 'ejyo'waw'meymaj je DIlagh.
> tlhoS qaStaHvIS SochmaH DIS, maSuvchuqrupqu' tlhInganpu' maH je.

maj. chaq {maSuvchuqrupqu'}Daq {-taH} DachellaH 'ach DapollaH pagh
DapolHa'laH.

> Dor ghu'vam'e' luDIllaHbe'bogh tlhInganpu'.
> boQDu': *Bill*, 'ejyo' wIpujqu'moH 'e' wIchup'a'?

I don't think {wIpujqu'moH} is quite right. They're not talking about
weakening Starfleet - to me mothballing it implies putting it away more
or less completely, because it's become obsolete. Actually, what about
{wInotlhmoH}?

> C in C: malengbejtaH[1] 'ej maQulbejtaH, HoD, 'ach...

In the absence of a verb that means specifically "to explore", I like
{malengbejtaH} here.

> CARTWRIGHT: jImorghnIS.  DIvI' logh qoDDaq wunHa'choH tlhInganpu' 'e'
> wIchaw'chugh vaj maHoH'egh.

tlhIngan Hol Monopoly wot 'oH'a' {wun}'e'? vIghovbe'qu' jIH.

> qIbDaq nov veQ lumoj tlhInganpu'. 'ej 'ejyo' wIlaghchugh, yermaj DanDI'
> mut vaQ[2] maHub'eghlaHbe'.

{mut vaQ} is fine, though {vaQ} also has strongly positive connotations
in slang (see KGT p.67). If you want to avoid that, {ral} "be violent"
might be a good recast.

> tormoHmeH 'eb 'oH 'ebvam'e'.  ghIq mab wIqon 'e' wIpoQmeH HoSmaj QaQ
> law' HoSchaj QaQ puS.[3]

This is hard, and I think you've captured the essence of it pretty well.
{ghIq} should probably go before {HoSmaj QaQ law'...}, but other than that
it looks okay. I think the alternative you wrote, {ghIq HoSmaj QaQ law'
DaH HoSmaj QaQ puS}, is inventive, but hard to justify.

> KIRK: qaH!
> C in C: *qIrq* HoD?
> KIRK: not tlhInganpu' voqlaH vay'.[4]

I don't think it matters: either the {not... vay'} or the {reH... pagh}
would be fine here.

> DoS'e' qIpbogh *Cartwright* 'aj vIqIp[5] 'e' raDlu'.[6]

Again, inventive. Personally I'd steer clear of {'e' X-lu'} though. {net
X} is perfectly acceptable for this.

> qechvam lajvIplu'.[7]
(poD)
> I like {-vIp} because it's underused, compared to {ghIj}.

I dislike it for the same reason, but I won't suggest changing it - the
fact that Kirk says this could indicate just how terrifying he might find
this idea.

QeS 'utlh