tlhIngan-Hol Archive: Fri Oct 30 12:19:45 2009

Re: Conjunctions discussed, dishonor insinuated (was Re: intuition and grammar (was Re: Ditransitive reflexives))

Tracy Canfield wrote:
> 2009/10/28 David Trimboli <[email protected]>
>> Tracy Canfield wrote:

>>> Doch Qob je Doch Hurgh ghoSvIp’a’ tlhIngan?   Gracious me.

>> ghobe', 'ach qoH vuvbe' SuS, 'ej QarghDaq pumpu'chugh, jagh
>> SuvlaHbe'. may' che'ronDaq Qam tlhIngan 'e' maS.

> So ghobe' counts as a sentence for purposes of a conjunction like
> 'ach?

Yes, it does. {ghobe'} is an exclamation, and exclamations "stand as
sentences in their own right." (TKD 5.5)

Since we're on the subjects of conjunctions, note that noun conjunctions
come *after* the final noun of the sequence. {Doch Qob Doch Hurgh je}
"dangerous thing and dark thing"

If you wanted to say "dangerous and dark thing," you can apply both
verbs to a single noun. There are a few ways to do this, but one is:
{Qobbogh Doch 'ej Hurghbogh}. Some would say this as {Qobbogh 'ej
Hurghbogh Doch}. Both are attested.

> chaq QarghDaq jagh tu'lu'.  Danejta'be'chugh, bISovlaHbe'.

Hoch QarghDaq Datu'bogh bISup'a'? Atari "E.T., The Extra-Terrestrial"
DaQujpu''a'?

tlhIngan Hol vIjatlhDI' tlhIngan jIH 'e' vIghetbe'. qaquvHa'moH 'e'
vInIDbe'.

--
SuStel
tlhIngan Hol MUSH