tlhIngan-Hol Archive: Thu Sep 20 01:42:02 2007

Re: Positioning for emphasis

QeS 'utlh ([email protected])

Doq vIjangDI', ghunchu'wI' vItlhej 'e' vIwIv 'ej Sojvam vIqelqa'Qo' jIH je. jIQeHmoH vIneHbe', 'ej loQ munuQ, jIghoHtaHvIS jIjot 'e' vIQoymo'. Qochbe'choHchu'ghach chavlaHbe'law' vay'.
I'm going to respond to Doq, and then I'm going to take ghunchu'wI''s lead and let this go. I never intended for this to become heated, and I'm actually a little frustrated that it seems to have been taken that way, as I thought I'd done my best to argue reasonably throughout. It seems we're not going to reach consensus on the basis of this argument.

ghItlhpu' Doq, ja':
>There's more heat here than light.

'e' vIqaSmoHchugh, bong. jIQeH not 'e' vIHech.

>Consider that in Klingon, there are nouns, verbs and "everything
>else" (a.k.a. chuvmey). Similarly, nouns are either subjects,
>objects, or "everything else". This second type of "everything else"
>is a head noun. The noun suffix {-'e'} is exceptional, in that it is the
>one Type 5 for which we've got LOTS of examples of its use on
>subjects and objects.

(Just a little clarification: recall that per HolQeD 7:4, {-Daq} may mark a direct object of some verbs of location.)

>It's okay to use it on a subject or an object in place.
>Everyone will understand you if you do that. Meanwhile, putting
>{-'e'} on a head noun and expecting everyone to intuit that you mean
>for that word to function as the subject is, well, not something we
>have a lot of examples to go by, and frankly, it's a challenge for
>people to understand what you are trying to say. People who are
>really good at this stuff are telling you that, and you are ignoring
>them.

ghobe', jIbuSHa'be'; jIQochqu'. pImbej QochtaHghach buSHa'taHghach je. ('ej ghunchu'wI', Qov, SuStel je po' law' jIH po' puS net Sov, 'ach Duj puS vIchIjpu' jIH. 'ej SuStel QIn chu' vIyajchu'chugh, jImobbe'law' jIH maQochbe'mo' SuStel jIH je.)

>The point of language is to communicate. If you experiment with a
>particular sentence and most people don't understand you, that's
>okay. It's a good thing to experiment, and well, some experiments
>fail. That's why they're called "experiments". The whole point of an
>experiment is to learn from it.

maghoHtaHvIS qechmey pIm wISuqpu' 'e' vItu'. wa' qech neH wIghojbe'pu' net tu'. ngongmo' maghojmeH, wa' DoS wIqIpnIS, 'ach qaSbe'pu'.

>I like speaking Klingon, but I don't like thinking about it all that
>much. It makes my head hurt.

vaj jaS nujab tlhIngan Hol. tlhIngan Hol vIjatlh 'e' vItIv jIH, 'ach HolQeD vItIv je. pab vIHaD vItIvqu'. For me Klingon is as much about the intellectual exercise of thinking about the grammar as about the speaking. And just as you point out later that there's no better place for writing Klingon, there's also no better place for the intellectual exercise.

>I'm with ghunchu'wI' on this one. Lighten up. Be happy. Speak Klingon.
>We don't have to fight about this stuff. There's really nothing to
>prove here. Just speak.

jISuv vIneHbe'qu'bejqu'! jImaw not vIneH, 'ej jItIch not vIneH.

>If anyone is offended by what I just said, I apologize, and I hope
>they just go out and try a Troeg's nut brown ale and enjoy their
>evening. No harm intended.

Do'Ha' AustraliaDaq tu'laHbe' vay' 'e' vIHar. 'ach  qaje'qang. 'eybej.

>tlhoy maghoHDI', QIntetlhvam vItIvbe' 'ej jIjeS 'e' vImev vIneH.
>Do'Ha', tlhIngan Hol vIjatlhlaHmo', vIjatlh vIneHtaH, 'ej naDev ghom
>Hoch jatlhwI'pu'. jIDachtaHchugh, jIja'eghlaH neH. jIja'eghtaHghach
>vItIvbe'bej. roD tlhIngan jatlhwI'pu' vIqIHbe' 'ej vIghombe'.
>SepwIjDaq wa' jatlhwI' neH tu'lu': jIH. qep'a' vIjeSlaHbe'. qepHommey
>vIjeSlaHbe'. taQ yInwIj. jIQIjqangbe'.

Australia vIDab jIH. qo'wIj naQDaq wa' latlh po'wI' tu'lu'pu' - nIchyon (Nick Nicholas) - 'ej qaStaHvIS DIS law', QIn tetlh'e' jeSbe' 'ej qo'wIj Dabbe'taH. Skype Daghaj'a'? tlhIngan Hol vIjatlhmeH vISuqta', 'ej wej jatlhmeH vay' vItu'. chojatlhqang'a'?

QeS 'utlh
tlhIngan Hol yejHaD pab po'wI' / Grammarian of the Klingon Language Institute

not nItoj Hemey ngo' juppu' ngo' je
- Ubykh Hol vIttlhegh

SEEK Salary Centre: What are you really worth? Find out.
http://a.ninemsn.com.au/b.aspx?URL=http%3A%2F%2Fninemsn%2Eseeklearning%2Ecom%2Eau%2F%3Ftracking%3Dsk%3Acon%3Askl%3Anine%3A0%3Ahot%3Acoursetafe&_t=764565661&_r=Seek_learning_AUG07_TAGlines&_m=EXT

Back to archive top level